Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

327 träffar

Fruktsallad

En riktig klassiker som gör att gruppen både blir glad och får röra på sig. Deltagarna får sätta sig i en ring och varje person blir tilldelad en fruktidentitet. Det är bra om det finns minst 5 person...

Fart med frukt

Dela ut lappar med olika frukter på till alla, säg att de inte ska visa lappen för de andra. Förslagsvis räcker det med 4-5 olika frukter per grupp. Instruktionen är: Stå i en ring, håll varandr...

Håll i handen

Eleverna bildar en cirkel och håller varandras händer. En elev är startare och klämmer runt en av händerna som denne håller i. Då startar det en reaktion där man skickar vidare handklämmen genom att k...

Vem är vem?

Denna övning passar bra i en ny grupp som ska lära känna varandra och lära sig varandras namn. Om gruppen är för stor kan eleverna tappa fokus efter ett tag och då kan det vara ett alternativ att göra...

Spindelnätet

Den här övningen passar bra när eleverna ska lära varandras namn eller bara komma närmare varandra i gruppen. Övningen kräver ett garnnystan (alternativt en tennisboll). Alla elever ställer sig i en r...

Namnduken

En bra övning för att bryta lektionen och öva på varandras namn i en ny grupp. Du behöver förbereda genom att ha en filt/duk/lakan/matta eller liknande som kan agera draperi. Dela in klassen i två gr...

Bolla bokstavsordning

I den här Brain Breaken behöver pedagogen fyra mjuka bollar. Brain Breaken kan göras i ett eller flera steg. Välj de steg som passar klassen. Väljer pedagogen att göra flera olika steg fungerar Brain...

Fokus på fingrar

Eleverna står upp och bildar par. De ska hålla varandras handflator mitt emot varandra med några centimeters mellanrum. Den som gick upp tidigast i morse börjar. Denne ska “skriva” fyra bokstäver i lu...

Passa post-it

Pedagogen tar med sig så många post it lappar att det räcker till varannan elev och delar ut en lapp per bänkpar. Eleverna ställer sig upp i par. De knycklar sen ihop post it lappen till en boll. Nu h...

Oordning i orden

Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...