Den här övningen passar bra när eleverna ska lära varandras namn eller bara komma närmare varandra i gruppen. Övningen kräver ett garnnystan (alternativt en tennisboll).
Alla elever ställer sig i en r...
Låt deltagarna bilda en ring, hand i hand. Släpp sedan varandras händer. Nu ska alla blunda och räcka ut armarna in mot ringens mitt. Gå sakta in mot mitten. Varje hand ska ta tag i en annan person...
Till den här övningen behövs en matta. Det ska vara trångt för gruppen att vara på mattan, men alla kroppsdelar ska vara innanför mattkanten. Säg till dem att vända på mattan, utan att prata me...
Denna övning passar bra i en ny grupp som ska lära känna varandra och lära sig varandras namn. Om gruppen är för stor kan eleverna tappa fokus efter ett tag och då kan det vara ett alternativ att göra...
A) Eleverna ställer sig upp för att göra den här Brain Breaken i par. Under ett par minuter ska varje par hitta på en “hälsning” i fyra till sex olika steg (exempelvis slå ihop handflatorna, göra en “...
Pedagogen delar in eleverna i grupper om fem till sex personer. Varje grupp ska bilda en ring genom att hålla i varandras händer. Den som gick och la sig senast i går kväll börjar som gruppens “starta...
Denna övning kräver lite utrymme då alla elever inledningsvis ska ha var sin stol och behöver kunna röra sig runt i rummet. Var noga med att ingen skadar sig om det blir för vilt.
Ställ stolarna i rum...
Till läraren: När du tycker att det är dax att repetera vad ni har gått igenom passa då på att göra det stående.
Skriv nyckelord eller meningar på tavlan eller på en power point. Låt eleverna repete...
Till läraren: En brain break som passar bra när klassen behöver ta en paus och du vill kombinera det med att skapa nya bänkpar som ska jobba ihop.
Ha lappar med alla elevernas namn i en låda el...
Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...