Alla deltagare sitter på ett långt led, den som sitter längst bak ritar med fingret något han eller hon tycker om på ryggen framför. Låt bilden vandra framåt. Personen längst fram får rita u...
Deltagare: Alla
När pedagogen vill att eleverna ska svara på frågor eller ta ställning fungerar det automatiskt som en Brain Break genom att eleverna svarar med kroppen. Pedagogen ställer en fråga och...
Eleverna står upp och bildar par. De ska hålla varandras handflator mitt emot varandra med några centimeters mellanrum. Den som gick upp tidigast i morse börjar. Denne ska “skriva” fyra bokstäver i lu...
Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...
Den här övningen passar bra när eleverna ska lära varandras namn eller bara komma närmare varandra i gruppen. Övningen kräver ett garnnystan (alternativt en tennisboll).
Alla elever ställer sig i en r...
Låt deltagarna bilda en ring, hand i hand. Släpp sedan varandras händer. Nu ska alla blunda och räcka ut armarna in mot ringens mitt. Gå sakta in mot mitten. Varje hand ska ta tag i en annan person...
Till den här övningen behövs en matta. Det ska vara trångt för gruppen att vara på mattan, men alla kroppsdelar ska vara innanför mattkanten. Säg till dem att vända på mattan, utan att prata me...
A) Eleverna ställer sig upp för att göra den här Brain Breaken i par. Under ett par minuter ska varje par hitta på en “hälsning” i fyra till sex olika steg (exempelvis slå ihop handflatorna, göra en “...
Den här övningen kräver en del förberedelse och passar bra för en elevgrupp som har börjat på en ny skola och behöver lära känna skolan.
Övningen förbereds som en liten orientering där varje elevgrupp...
Denna övning passar bra i en ny grupp som ska lära känna varandra och lära sig varandras namn. Om gruppen är för stor kan eleverna tappa fokus efter ett tag och då kan det vara ett alternativ att göra...