Syftet med ”Sant eller falskt”
Sant eller falskt är en struktur som fungerar både som gruppstärkande struktur och som en struktur som möjliggör kunskapsutbyte. Varje elev-i en grupp om 3-5...
Syftet med ”Fråga, fråga, byt”
Fråga fråga byt är en struktur där eleverna är aktiva genom att de går omkring i helklass för att ställa frågor till varandra men även för att ge varandra sv...
Syftet med ”Kloka pennan”
”Kloka pennan” är en struktur som baseras på turtagning mellan två elever. En elev kan tillexempel leda samtalet, eller coacha och den andra eleven k...
Helena Yngvesson är förstelärare i fritidshem på Nydalaskolan. Hon driver utvecklingen – tillsammans med skolans fritidspedagoger – av Kooperativt lärande på fritidshemmet på skolan.
Här f...
Anneke Moerkerken är grundskollärare och specialpedagog och har lång erfarenhet av att arbeta med Kooperativt lärande. Anneke har under flera år varit vårt bollplank och generöst delat med sig av sina...
Sofie Nilsson, förstelärare på Rosengårdsskolan, har tidigare delat med sig av en lektionsplanering i ”Etik och moral”. Nu får ni ta del av en lektion i historia där eleverna har arbetat m...
Syftet ”Mina ord, dina ord”
Brainstorma eller tänka tillsammans är något elever gör ofta i undervisning. ”Mina ord, dina ord” är en struktur som stöttar dessa moment till att b...