Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

86 träffar
Lektion

Lektion 4: Robotar

Den fjärde lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer eleverna att introduceras till Bluebot som är en enkel liten robot som man programmerar genom att trycka på knapparna den har på rygge...
Lektion

Lektion 3: Instruktioner

Den tredje lektionen består av två moment. Under lektionen kommer eleverna att arbeta mer med instruktioner. Eleverna kommer att få öva på att ge varandra instruktioner och ni kommer att märka att det...
Lektion

Konsumtion – för att vi vill eller för att vi måste?

3.   A) Påbörja en begreppslista. Listan kan skrivas ner och fyllas på efterhand eller göras digitalt. Listan är relevant för elevernas förförståelse inför kommande film om konsumtion. För in följande...
Lektion

Namngeografi

5.   A) För att kunna diskutera och förstå problematiken kring transporter kopplade till konsumtion behöver eleverna kunskaper i namngeografi. Låt eleverna titta på världens 25 största länder och värl...
Lektion

Pedagogiska pauser (small)

Här hittar du Brain Breaks som har ett pedagogiskt innehåll. De passar bra i undervisningen när du vill dela in klassen i grupper eller par, rösta eller jobba vid stationer. De är inte pulshöjande ell...
Lektion

Var kommer mina kläder ifrån?

6.   A) Dela ut hemuppgiften Var kommer mina kläder ifrån?. Detta är underlag till nästkommande lektionstillfälle. B) Se filmen Härifrån till hållbarheten, avsnittet om kläder. Den finns att se via Ma...
Lektion

Materialkunskap

10.   A) Eleverna ska beskriva olika material, vilken råvaran är och hur den kan återvinnas/återanvändas. Detta arbete börjar med ett besök i skolans miljöhus eller en närbelägen återvinningsstation....
Lektion

Hur kan jag göra medvetna val kring min konsumtion?

9.   I övningen Avfallshierarkin – vad säger den? får eleverna sammanfatta det som de lärt sig under besöket och med ny information sammanfatta hur var och en kan göra mer medvetna val kring sin egen...
Lektion

När vi har konsumerat – Vad gör vi med det som blir över?

8.   A) Sortering av sopor. Pedagogen tar med sig torra sopor hemifrån eller ber eleverna ta med torra sopor till exempel kläder, skor, förpackningar i olika material, tidningar, el-avfall, glas och m...
Lektion

Var kommer min mat ifrån?

7.   A) Skriv ut varsin världskarta till eleverna i A3-format. En karta skrivs också ut till att sätta upp i klassrummet. Världskartan finns att hämta i flera varianter. B) Utifrån det eleverna skrivi...