På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
2.
A) Läs faktatexten Hållbar utveckling – Vad är det och vad kan jag göra?
B) I övningen Globala målen – sorteringsuppgift får eleverna tillfälle att fylla begreppet hållbar utveckling med inn...
3.
A) Påbörja en begreppslista. Listan kan skrivas ner och fyllas på efterhand eller göras digitalt. Listan är relevant för elevernas förförståelse inför kommande film om konsumtion. För in följande...
10.
A) Eleverna ska beskriva olika material, vilken råvaran är och hur den kan återvinnas/återanvändas. Detta arbete börjar med ett besök i skolans miljöhus eller en närbelägen återvinningsstation....
9.
I övningen Avfallshierarkin – vad säger den? får eleverna sammanfatta det som de lärt sig under besöket och med ny information sammanfatta hur var och en kan göra mer medvetna val kring sin egen...
8.
A) Sortering av sopor. Pedagogen tar med sig torra sopor hemifrån eller ber eleverna ta med torra sopor till exempel kläder, skor, förpackningar i olika material, tidningar, el-avfall, glas och m...
7.
A) Skriv ut varsin världskarta till eleverna i A3-format. En karta skrivs också ut till att sätta upp i klassrummet. Världskartan finns att hämta i flera varianter.
B) Utifrån det eleverna skrivi...
6.
A) Dela ut hemuppgiften Var kommer mina kläder ifrån?. Detta är underlag till nästkommande lektionstillfälle.
B) Se filmen Härifrån till hållbarheten, avsnittet om kläder. Den finns att se via Ma...
5.
A) För att kunna diskutera och förstå problematiken kring transporter kopplade till konsumtion behöver eleverna kunskaper i namngeografi. Låt eleverna titta på världens 25 största länder och värl...
4.
A) Lägg till begrepp i er begreppslista. Begrepp som är viktiga i nästa avsnitt är:
transport
transportera
B) Se filmen Välkommen till staden, avsnittet ”Om varutransporter”. Den finns att se v...
Här hittar du lekfulla Brain Breaks med syfte att lära sig varandras namn och bekanta sig med en ny miljö. Dessa pausinslag passar alltså väl i grupper eller klasser som håller på att lära känna varan...