På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Lite kort bakgrund om makt då det är just olika makt strukturer som orsakar rasistiska diskriminerande strukturer, utanförskap, kränkningar och trakasserier.
För att enklare förstå hur vi skapar och f...
A) Eleverna står upp bakom sina bänkar. Pedagogen räknar alla i klassen så att alla får memorera en siffra (25 elever → siffrorna 1-25). Sen ropar pedagogen ut två siffror “7” och “19” som byter plats...
Introduktion, förkunskaper, nyfikenhet, barnets perspektiv
Börja med att väcka elevernas nyfikenhet och ta vara på deras förkunskaper. Ställ frågor som:
Vad är Barnkonventionen? Vad tänker du på när...
Alla deltagare sitter på ett långt led, den som sitter längst bak ritar med fingret något han eller hon tycker om på ryggen framför. Låt bilden vandra framåt. Personen längst fram får rita u...
Den här övningen passar bra när eleverna ska lära varandras namn eller bara komma närmare varandra i gruppen. Övningen kräver ett garnnystan (alternativt en tennisboll).
Alla elever ställer sig i en r...
Denna övning passar bra i en ny grupp som ska lära känna varandra och lära sig varandras namn. Om gruppen är för stor kan eleverna tappa fokus efter ett tag och då kan det vara ett alternativ att göra...
Den här övningen kräver en del förberedelse och passar bra för en elevgrupp som har börjat på en ny skola och behöver lära känna skolan.
Övningen förbereds som en liten orientering där varje elevgrupp...
Till den här övningen behövs en matta. Det ska vara trångt för gruppen att vara på mattan, men alla kroppsdelar ska vara innanför mattkanten. Säg till dem att vända på mattan, utan att prata me...
Låt deltagarna bilda en ring, hand i hand. Släpp sedan varandras händer. Nu ska alla blunda och räcka ut armarna in mot ringens mitt. Gå sakta in mot mitten. Varje hand ska ta tag i en annan person...