Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

146 träffar

Filer och länkar i process 1

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till PROCESS 1.

Bomull – från planta till plagg

Detta moment utgår från en presentation på åtta blad som innehåller bl.a. nya begrepp som bör förklaras under presentationens gång så att eleverna kan ta till sig dem och börja använda dem. Du bör där...

De globala målen

På Globalamålens webbplats finns tillräckligt med information för att presentera de globala målen. Under varje mål hittar du dess delmål som mer detaljerat förklarar vad som behöver göras för att uppn...

Vilse i vardagen

Den här övningen kräver en del förberedelse och passar bra för en elevgrupp som har börjat på en ny skola och behöver lära känna skolan. Övningen förbereds som en liten orientering där varje elevgrupp...

Alfabetskaktivitet

Pedagogen delar in klassen i grupper om fyra, gärna två bänkpar som sitter nära varandra. Eleverna ställer sig upp så att gruppen ser varandra. Eleven som har det färggladaste plagget på överkroppen (...

Håll i handen

Eleverna bildar en cirkel och håller varandras händer. En elev är startare och klämmer runt en av händerna som denne håller i. Då startar det en reaktion där man skickar vidare handklämmen genom att k...

Oordning i orden

Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...

Passa post-it

Pedagogen tar med sig så många post it lappar att det räcker till varannan elev och delar ut en lapp per bänkpar. Eleverna ställer sig upp i par. De knycklar sen ihop post it lappen till en boll. Nu h...

Fokus på fingrar

Eleverna står upp och bildar par. De ska hålla varandras handflator mitt emot varandra med några centimeters mellanrum. Den som gick upp tidigast i morse börjar. Denne ska “skriva” fyra bokstäver i lu...

Bolla bokstavsordning

I den här Brain Breaken behöver pedagogen fyra mjuka bollar. Brain Breaken kan göras i ett eller flera steg. Välj de steg som passar klassen. Väljer pedagogen att göra flera olika steg fungerar Brain...