Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

488 träffar
Moment

Grupparbete

Låt eleverna sitta i de grupper de varit ute och fotograferat. De ska bestämma vem som ska prata om de olika bilder. Påminn om de tre punkterna ni kommit överens om.
Moment

Daggmask – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris. I samband med när ni...
Moment

Daggmask – moment 3

Under återkopplingen pratade ni om blad. Berätta för eleverna att blad och alla växter innehåller näring och energi. Näringingsämnena finns i jorden och i vattnet som växterna suger upp. Energin komme...
Moment

Daggmask – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska påbörja en övning där ni ska undersöka daggmaskar. Undersökningen kommer att pågå under flera veckor. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna undersöka daggmas...
Moment

Daggmask – moment 1

Samtala med eleverna om förra övningen “Blad”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om sorteringsöv...
Moment

Utdelning av Gåkort

Gör i ordning Gåkort till varje elev. Kopiera i färg och laminera helst. Förbered något att fira med!
Moment

Bedömning

Här är det en fördel om man kan vara flera vuxna eller göra bedömningen i en liten grupp eftersom man måste lyssna när eleven berättar muntligt. Kopiera upp dokumentet med bilder till eleverna. Förkla...
Moment

Gemensam text som kan påverka

Förbered blädderblockspapper att skriva på eller skriv på dator med projektor. Fråga eleverna hur de känner inför de farliga platserna de upptäckt och ge förslag på vad som skulle kunna förbättras. Sk...
Moment

Fylla på tankekartan

Visa återigen tankekartan och fråga eleverna om det är något nytt ni behöver fylla på. Kommentera hur mycket ni har fyllt i sedan starten, hur mycket de lärt sig!
Moment

Repetera farliga platser

Visa eleverna deras foton igen för att friska upp minnet. Skriv ut en karta på närområdet och be elever peka ut de (enligt barnen) farliga platserna och placera ut platserna.