Detta är det moment som inleder arbetsområdet och här hoppar du med fördel rakt in i övningen utan att känna att du måste presentera hela arbetsområdet först. Detta är momentet som förhoppningsvis väc...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 trianglar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Detta är andra gången ni gör en...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med omkretsen på trianglar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av trianglar samt kunna rita och göra egna...
Samtala med eleverna om förra övningen “Rektanglar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppska...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 rektanglar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Nästa gång det är dags för upp...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med omkretsen på rektanglar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av rektanglar samt kunna rita och göra egn...
Börja med att titta på musikvideon “Omkretsen” (se nedan). Ni kommer återkomma till filmen flera gånger under kommande lektioner.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som han...
Målet med momentet: Eleven summerar vad hen har lärt sig och hur hen lärt sig.
Ändra gruppkonstellationen till fyra elever i respektive grupp.
Ge uppdraget till var och en i gruppen att berätta om:
v...