Samtala med eleverna om förra övningen “Cirklar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskattn...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 cirklar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Detta är tredje gången ni gör en...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...
Samtala med eleverna om förra övningen “Trianglar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskat...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med omkretsen på trianglar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av trianglar samt kunna rita och göra egna...
Den här övningen kräver en del förberedelse och passar bra för en elevgrupp som har börjat på en ny skola och behöver lära känna skolan.
Övningen förbereds som en liten orientering där varje elevgrupp...
A) Eleverna ställer sig upp för att göra den här Brain Breaken i par. Under ett par minuter ska varje par hitta på en “hälsning” i fyra till sex olika steg (exempelvis slå ihop handflatorna, göra en “...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 trianglar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Detta är andra gången ni gör en...
Till den här övningen behövs en matta. Det ska vara trångt för gruppen att vara på mattan, men alla kroppsdelar ska vara innanför mattkanten. Säg till dem att vända på mattan, utan att prata me...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...