Samtala med eleverna om förra övningen “Trianglar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskat...
Under denna lektion genomförs ett experiment som heter “Motorbåten”. Titta på videon med samma namn, se nedan. Efter filmen är det dags att själva genomföra experimentet.
Motorbåten
Låt elev...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram. ...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 trianglar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Detta är andra gången ni gör en...
Samtala med eleverna om förra övningen “Cirklar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskattn...
Dela ut varsin post-it-lapp till eleverna och be dem att individuellt beskriva vad som menas med symmetri. Samla in lapparna.
Efter lektionen går du som lärare igenom deras svar. Sortera då lapparna...
Samtala med eleverna om förra övningen “Symmetri”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vad symm...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med en övning som heter “Med andra ord”. En övning som tränar ord och begrepp. Ni ska också arbeta med omkretsen av en månghörning och där...
Dela in eleverna i par. Dela därefter ut spelet “Med andra ord – omkretsen” till varje par. Låt de spela spelet. Idén är att förklara ordet på kortet utan att säga vad där står.
Be dem att klip...
Avsluta lektionen och arbetsområdet med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Omkrets-matrise...