Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

322 träffar
Lektion

Varför bär vi kläder?

Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär? Elevern...
Lektion

Lerklump

Lektionsmål: ”Kunna få en lerklump att flyta i vatten”. Materiel: Lerklump, skål med vatten, “Flyt farkost flyt VÖL-diagram”, sången “Teknikbiten” samt videon “Lerklump”. Denna lektion introducerar ar...
Lektion

Pedagogiska pauser (small)

Här hittar du Brain Breaks som har ett pedagogiskt innehåll. De passar bra i undervisningen när du vill dela in klassen i grupper eller par, rösta eller jobba vid stationer. De är inte pulshöjande ell...
Lektion

Lekfullt men lugnt (small)

I “Lekfullt men lugnt” hittar du Brain Breaks som låter eleverna stå upp och tänka på något annat en stund. De har lekfulla inslag som gör att det blir lättare att fokusera igen efter pausen....
Lektion

Pedagogiska pauser på språng (medium)

Pedagogiska Pauser På Språng innebär att stillasittandet bryts under en lite längre paus och kombineras med ett pedagogiskt innehåll.
Lektion

Finn Fem Fel, omkretsen

Lektionsmål: ”Kunna förklara ord och begrepp som hör till arbetsområdet, samt kunna beräkna omkretsen av månghörning och upptäcka fel”. Materiel: Kopieringsunderlagen “Med andra ord – omkrets”...
Lektion

Pulshöjande Pauser (medium)

Här hittar du Brain-Breaks som höjer pulsen.
Lektion

Ett skepp kommer lastat

Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost med aluminiumfolie, undersöka dess flytkraft och kunna redogöra för begreppet flytkraft”. Materiel: Aluminiumfolie, kulor, skål med vatten, “Flyt farkost flyt VÖL-...
Lektion

Fartfyllda farkoster

Lektionsmål: ”Kunna vika egna farkoster och undersöka vilken form/konstruktion som rör sig snabbast framåt i vatten”. Materiel: A4-ark, “Flyt farkost flyt VÖL-diagram” (se lektion Lerklump, moment 1),...
Lektion

Motorbåten

Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost som drivs av ett gummiband och kunna redogöra för lagrad energi och rörelseenergi”. Materiel: PET-flaska med kork, nål, penna, sax, blomsterpinne, teskedar i plast...