Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs?
Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall
Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd)
Aktör: SYSAV
Hur kan vi mi...
Av: Angelina Briggner
Syfte
Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundlägg...
Lektionsmål: ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av rektanglar samt kunna rita och göra egna exempel”.
Materiel: Post-it-lappar, kopieringsunderlagen “2 rektanglar”, “2 rektanglar – egna” oc...
Lektionsmål: ”Kunna redogöra för planeterna i vårt solsystem och kunna berätta något om avstånden mellan dem”.
Materiel: Badboll eller annan stor boll (1 m i diameter), “Rymden VÖL-diagram” och “Avstå...
Hur kan Malmö FF bli Sveriges mest hållbara arena?
Lärprocess: Mot Sveriges mest hållbara arena
Målgrupp: Grundskola åk 6
Aktör: Malmö FF och SYSAV
Varje år samlas hundratusentals supportrar på Ele...
Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid?
Lärprocess: AI-dventures
Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...
Värdeskapande lärande
InnoCarnival grundar sig på forskning om värdeskapande lärande – en pedagogik som stärker barn och elevers motivationen genom att koppla undervisningen till v...
Lektionsmål: ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av trianglar samt kunna rita och göra egna exempel”.
Materiel: Post-it-lappar, kopieringsunderlagen “2 trianglar” och “2 trianglar – egna” (s...
Introduktion till InnoCarnival – så kommer ni igång
InnoCarnival är en möjlighet för barn och elever att utforska, påverka och bidra till lösningar för framtiden. Oavsett om du arbetar i förskolan, gr...
Hur kan vi använda medier för att inspirera unga att välja hållbara konsumtionsvanor?
Lärprocess: Reporterskolan
Målgrupp: Grundskola åk 1-9 och anpassad grundskola
Aktör: MiniBladet
Hur kan vi an...