Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

373 träffar
Resursmaterial

Laga mat med rester – matsvinn blir miljövinn!

Visste du att en familj på fyra personer slänger drygt 1 kilo mat per dag? Det är inte alls bra, varken för miljön eller plånboken. De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker följt av kött, fisk, skaldjur och ägg samt bröd och bakverk. Nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas. 
Resursmaterial

Elevmålsmoln – vinnare av Malmö Pedagogpris 2019

Elin Strömgren vann Malmö Pedagogpris 2019. I den här resursen delar Elin med sig av tankar och erfarenheter kring att jobba med tydliga mål utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav. Att koll...
Resursmaterial

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.
Resursmaterial

Odla med det du har

Det finns ingen anledning att köpa fröer när vi redan har så mycket runt oss som går att odla. I frukter och grönsaker som vi äter finns kärnor och fröer som vi oftast slänger.
Resursmaterial

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.
Resursmaterial

Om empati, kompisskap och mod – och en andra chans

I den här resursen hittar du en film om könsnormer från UR Play för förskoleklass och lågstadiet. Filmen har en förebyggande ingång, den problematiserar könsnormerna och utgår från att de som tittar på filmen har föreställningar som begränsar
Resursmaterial

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Resursmaterial

Plantera solrosor i klassrummet

I den här resursen får ni tips på hur ni enkelt kan odla solrosor i klassrummet för att sedan plantera ut dem i jorden när det blir lite varmare framåt maj.
Resursmaterial

Matematik: Entrance-ticket och Exit-ticket

Hur ser bedömningsunderlaget ut i ditt klassrum? Tycker du som jag, att det är lätt att hamna i summativa test kombinerat med det som man ”bara vet” att ens elever kan, eller inte. I varje fall reflekterade jag kring att det är många kunskaper eleverna visar under lektionerna som inte på något sätt blir dokumenterade. 
Resursmaterial

Kompisbingo – välkommen tillbaka

Sommarlovet är slut. Dags att åter knyta banden. Börja lektionen med Kompisbingo! Påståendena handlar bland annat om sommarlovet.