Börja med att titta på introduktionsfilmen “Näringskedjor”. Ni kommer återkomma till filmen flera gånger under kommande lektioner.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som ha...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om alla planeter och...
Samla eleverna och låt dem fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram.
Be eleverna att ta undan sina papper. Nu ska de försöka komma ihåg de ord och begrepp de lärt sig. Detta visar de genom att säga till läraren vad hen ska skriva i tankekartan.
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.
Berätta att ni under denna lektion ska lära om blandningar och lösningar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna ge exempel på olika blandningar och lösningar”.
Ni kommer också titta på introduktio...
Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.
I detta moment ska ni gå ut och åka rutschbana. Innan ni gör det, dela ut varsin Rutschbanan-matris till eleverna. Låt de få en stund till att fylla i den översta tabellen, vilket materiel de tror att...
Berätta att ni under denna lektion ska jobba med något som heter friktion. Ni ska undersöka friktion genom att åka rutschbana med olika underlag som tyg, kartong och plast.
Skriv upp lektionsmålet på...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om balans, tyngdpunkt...