Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

368 träffar
Resursmaterial

Avsluta meningarna – välkommen tillbaka

Låt eleverna fullfölja startmeningar om vad de gjort i sommar och vad de tänker om det kommande läsåret.  Avsluta meningarna – instruktioner   Avsluta meningarna – klipp ut – d...
Resursmaterial

Sanna och falska sommarminnen – välkommen tillbaka

Hälsa dina elever välkomna tillbaka genom att de får skriva ner sommarminnen - ett sant och ett påhittat. 
Resursmaterial

Alfons och odjuret – tre språkutvecklande lektioner

Materialet vänder sig till dig som vill jobba språkutvecklande och i samarbete med modersmålslärare. Det innehåller en pedagogisk planering efter Cummins modell samt ett lektionsupplägg för tre lektioner. Upplägget riktar sig till såväl nyanlända som flerspråkiga och svenskspråkiga elever.
Resursmaterial

Sant eller falskt? En källkritisk övning

Tänk själv! Är Loch Ness-monstret världens sista dinosaurie? Finns det tvillingar som sitter ihop? Glömde de första människorna på månen kvar en astronaut? Man ska inte tro på allt vad folk säger. Med det kan också vara så att det som låter som tidernas värsta rövarhistoria verkligen har hänt på riktigt.
Resursmaterial

Äntligen närmar sig läslovet – tema skräck

Här hittar du tips på skräckisar - för både yngre och äldre! Hoppas de inspirerar eleverna att läsa under läslovet. 
Resursmaterial

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.
Resursmaterial

Min läsdagbok

Det här materialet är utformat för att stärka elevers läsande och deras förmåga att reflektera över böcker. Genom en läsdagbok med frågor får eleverna möjlighet att sätta ord på sina läsupplevelser, utforska handlingar, karaktärer och miljöer samt koppla berättelserna till sina egna erfarenheter.
Resursmaterial

Jag som läsare

Det här materialet är utformat för att hjälpa barn att reflektera över sin egen läsning och upptäcka vad som gör läsningen meningsfull och engagerande för dem.
Resursmaterial

Väck läslusten – tio kreativa sätt att väcka läslust och redovisa böcker!

I den här resursen får du ta del av tio inspirerande och engagerande sätt att väcka läslusten hos dina elever – och dessutom tio kreativa metoder för att redovisa läsupplevelserna!
Resursmaterial

Lektips-plansch för positiva raster och färre konflikter

I den här resursen finner du en lektips-plansch, som syftar till att främja positiva raster och minska konflikter.