Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

348 träffar
Resursmaterial

Källkritik för förskoleklass

Källkritik är en viktig del i barn och ungdomarnas vardagliga liv. Både i skolan och på fritiden behöver barn tidigt vara medvetna om att inte tro på allt man hittar på nätet och att veta när man kan lita på det man läser. I denna resurs hittar du en PowerPoint och en liten film som fungerar som underlag för att diskutera källkritik i förskoleklasser eller på de lägre stadierna.
Resursmaterial

Om djurens beteende – följ med till Naturhistoriska museet

Följ med på minivisning, utan att komma till museet! Museipedagog Louise tar med er på en kort tur i utställningen ”Natur i Sverige” och jämför beteenden hos några av djuren där.   Minivis...
Resursmaterial

Berättelsebro – stöd för berättande texter

I den här resursen delar vinnaren av Malmö Pedagogpris, Hellvi Toresson, med sig av hur man kan jobba med en berättelsebro för att ge eleverna stöd i sitt skrivande av berättande texter. Ladda ner berättelsebron och använd i ditt klassrum! 
Resursmaterial

Exkursion i nya Linnéträdgården

Linnéträdgården är tänkt som ett utomhusklassrum där barn i sällskap med sina lärare pratar och diskuterar frågor som: Varför ser växter ut som de gör? Varför ger vi dem namn? Och varför är de är så viktiga för oss människor? Här finns förhoppningen att, tillsammans med lärare, kunna väcka barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära i samband med upplevelse.
Resursmaterial

Skolbibliotekariernas boktips inför jullovet

Malmös skolbibliotekarier delar med sig av boktips inför jullovet. Hoppas du och dina elever hittar titlar som lockar till läsning! Här hittar du tips som skolbibliotekarierna tycker är oumbärliga för ett långt och läsfyllt jullov! Kanske hittar du nya titlar eller äldre favoriter eller kanske böcker att skriva på önskelistan!
Resursmaterial

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Resursmaterial

Odla med det du har

Det finns ingen anledning att köpa fröer när vi redan har så mycket runt oss som går att odla. I frukter och grönsaker som vi äter finns kärnor och fröer som vi oftast slänger.
Resursmaterial

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.
Resursmaterial

Känslor och värdegrundsarbete

Att ha ett ordförråd för känslor är en viktig del i att kunna förstå, uttrycka och bemöta sina egna och andras känslor. Med det här upplägget får eleverna möjlighet att identifiera och definiera olika känslor och värdegrundsord
Resursmaterial

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – ord och begrepp

Genom att jobba med ord och begrepp övar sig eleverna såväl på att använda och känna igen ord och begrepp, att packa upp ord genom att reda ut vilka ord nominaliseringar är skapade av och att stötta dem i läsförståelse. I denna resurs presenteras tre strategier för att göra eleverna medvetna om hur de aktivt kan öka sin förståelse och vidga sitt ordförråd.