Lektion 3
Nu är det dags för eleverna att skapa och vara kreativa. Varje elev få det material som behövs för att skapa sitt eget lamm.
I materialet ingår:
vitt ritpapper
mjukt vitpapper
blyertspenna...
Lektion 4
Del 1 – skapa egen text
Jag börjar med att informera eleverna om att de ska skriva en egen berättande text om ett lamm utifrån en checklista som stöd till deras berättelse.
Det är vik...
Lektion 5
Del 1 – återkoppling
Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Under denna lektion får eleverna tillverka en bladpress och pressa blad.
Mål: Kunna konstruera en bladpress, samt att pressa/torka blad och blommor och kunna namnge vanliga arter i närmiljö.
Material:...
I lektionen får eleverna dramatisera fotosyntesen.
Mål: Kunna dramatisera och förklara hur fotosyntesen fungerar.
Material: Ett A4-ark med bokstaven C (kol), två A4-ark med bokstaven H (väte) och tre...
Under denna lektion får eleverna göra ekoburkar.
Mål: Kunna beskriva vad som finns i burken och vad som händer, fotosyntesen och vattnets kretslopp.
Material: Glasburk med tätslutande lock, mindre ste...
Under lektionen får eleverna göra två enkla undersökningar om friktion.
Mål: Uppleva vad friktion är genom att undersöka olika ytor och material som rör sig mot varandra.
Material: Blyertspennor, kart...
I lektionen undersöker elever fallande bollar/kulor.
Mål: Uppleva hur olika föremål faller samt uppmärksamma när de landar på marken.
Material: Olika mindre bollar/kulor med olika massa/vikt, till exe...
Under denna lektion får eleverna gå balansgång på olika vis.
Mål: Uppleva hur balansen påverkas när kroppens tyngdpunkt ändras.
Material: Balanslist samt bricka med naturföremål på.
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antalet synliggörs”.
Materiel: Insamlade småpinnar, cirka 5 handdukar eller lakan samt ”Från pinnar till tal-matris” (se lektion 1, moment...