Ni ser avsnittet Reflex från serien Gatsmart på UR.se och diskuterar den efteråt. Hur bra såg man människorna i filmer när de inte hade reflexer. Varför kan det vara farligt? Gör gärna en EPA (tänka E...
Skaffa många reflexer och häng upp dem i ett rum som går att mörklägga. Låt eleverna gå in i rummet i små grupper med ficklampor. Eleverna räknar hur många reflexer det finns och får samtidigt en uppl...
Dela in eleverna i par. Låt eleverna göra övningen Hitta rätt ord till rätt bild. De ska nu dra linjer mellan bild och rätt begrepp. När eleverna är klara projicera facit.
Skriv “Risker på väg till skolan” på tavlan och förklara vad ordet risk innebär. Ställ frågan “Vilka risker finns när du tar dig till skolan?” och låt eleverna fundera själva i ett par minuter. Låt el...
Börja med att titta på introduktionsfilmen “Näringskedjor”. Ni kommer återkomma till filmen flera gånger under kommande lektioner.
Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som ha...
Berätta att ni under denna lektion ska göra en laborativ övningar som åskådliggör månens olika faser.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna förklara och visa månens faser: fullmåne, halvmåne, nymå...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om varför det blir da...
Visa filmen för eleverna. Ha en kort diskussion, ställ frågor som t ex: Vad såg ni? Låt eleverna diskutera enligt EPA modellen (Ensam Par Alla). Vad tänkte ni på när ni såg filmen? Kopiera upp och del...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om månens olika faser...
Berätta att ni under denna lektion ska träna på olika stjärnbilder genom att titta på en stjärnkarta samt göra en laborativ övning och tillverka stjärnbilder på konservburkar.
Skriv upp lektionsmålet...