I den här resursen får ni tips på hur ni enkelt kan odla solrosor i klassrummet för att sedan plantera ut dem i jorden när det blir lite varmare framåt maj.
Hur ser bedömningsunderlaget ut i ditt klassrum? Tycker du som jag, att det är lätt att hamna i summativa test kombinerat med det som man ”bara vet” att ens elever kan, eller inte. I varje fall reflekterade jag kring att det är många kunskaper eleverna visar under lektionerna som inte på något sätt blir dokumenterade.
Välkommen till ett material som hjälper dig i arbetet med kartläggning i förskoleklass. Här hittar du aktiviteterna och observationspunkterna och hur du praktiskt kan jobba med dem.
Varje grundskola i Malmö har fått välja en boklåda med utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling (ht 2019). I varje låda finns flera exemplar av varje titel (ca 80 böcker), en affisch med...
Hur gör man för att göra sitt klassrum så tillgängligt som möjligt? Om man vill skapa en plats där eleverna kan och får vara kreativa, ges möjlighet att samtala, får känna sig trygga och där alla elever verkligen får ”rum”. Ja hur gör man?
Så spännande med ett nytt årtionde och nya läsår! Hur ser världen ut under de närmast åren? Vi finner svaret genom att läsa böcker som både blickar framåt och bakåt.
Cirkeln är ett verktyg som hjälper oss pedagoger att bli medvetna om hur alla barnen på förskolan har det. Den handlar på sätt och vis om likvärdighet så att vi kan skapa goda förutsättningar för alla barn att utvecklas och trivas.
En resurs med tips på läsning om Förintelsen och Andra världskriget. Alla böcker finns tillgängliga via din dator på olika sätt. Du kan också fråga personalen på ditt närmaste skolbibliotek efter titlarna.