Under allmänna begrepp definieras begrepp som till exempel förändring, kontinuitet och källkritik. Tanken med momentet är att eleverna ska förstå de allmänna begreppen inom historieämnet för att sedan...
Att elever söker efter information på nätet är idag en självklarhet. Informationssökning har både blivit viktigare men samtidigt osynligare. I den här resursen presenteras begreppet sökkritik och hur du kan jobba med sökkritik i din undervisning.
Tänk själv! Är Loch Ness-monstret världens sista dinosaurie? Finns det tvillingar som sitter ihop? Glömde de första människorna på månen kvar en astronaut? Man ska inte tro på allt vad folk säger. Med det kan också vara så att det som låter som tidernas värsta rövarhistoria verkligen har hänt på riktigt.
Deepfake är en faktamanipulering som är ännu svårare att avslöja eftersom den använder teknik som klipper in en person i ett sammanhang som inte stämmer. Idag kan den som har en hyfsad dator och ett tillräckligt stort intresse skapa filmerna.
I den här resursen presenterar Bram Bresseleers, skolbibliotekarie på Höjaskolan, en genomgång i två delar om bilder och upphovsrätt. En viktig bit i arbetet med källkritik då eleverna uppmärksammas p...
Strategin ”Övertyga den andre” kan fungera som ett sätt att stötta och motivera elever till mer koncentrerad och aktiv läsning, i synnerhet när det gäller faktatexter. Aktiviteten kan ocks...
(Brasklapp – detta arbetsområde förutsätter att elever redan känner till grunderna för kritiskt tänkande. Detta arbetsområde är att betrakta som en lämplig uppföljning till någon form av grundku...
”Röska Rövardottern” är en enkel liten textjämförelse som är ett bra sätt att sparka igång ett moment kring vad som är fusk, vad som är plagiat, vad som är en avskrift eller en omskrift oc...
Alla söker vi på nätet mer eller mindre konstant. Våra elever söker så mycket att de knappt förstår innebörden av att skriva in en domänadress – de bara ”googlar” för att komma dit d...