Dags för bokcirkel. Missa inte Glasbarnen av Kristina Ohlsson i det här arbetet där du får med dig: Ett upplägg för arbetet med bokcirkeln, bedömningsmatriser och diskussionsfrågor till boken.
I det här arbetet tränar eleverna på att skriva berättelser och utveckla sitt skrivande. Eleverna får en given struktur att förhålla sig till och utifrån den ska de skriva en superhjälteberättelse!
Dags för bokcirkel och att läsa Spöksystrar - Flickan på kyrkogården med eleverna. Här finns ett upplägg för arbetet, bedömningsmatriser och diskussionsfrågor.
Den här resursen handlar om identitet och ger eleverna möjlighet att uppmärksamma och diskutera hur våra identiteter uttrycker sig. Vad vi kan se och inte. Går det att säga hur en person är genom att titta på hen? Eleverna får möjlighet att diskutera olika identitetsuttryck och ta reda på mer om sina egna identiteter, synliga och osynliga.
Här får du ett färdigt, välstrukturerat och elevaktivt upplägg att använda i ditt klassrum. Upplägget tar sin utgångspunkt i Barnkonventionen (främst artiklarna 2, 3, 6 och 12).
Under ”Se mer” hittar du diskussionsfrågor som Word-filer och som du kan ladda ner. Det är ganska långt ner.
Observera att filerna är numrerade men inte ligger i nummerordning.