Meningsskapande aktiviteter kan se väldigt olika ut men har en sak gemensamt – de utgår från elevernas intressen. Vårt uppdrag som pedagoger blir att utgå från det som intresserar barnen och göra det till ett lärande. Lärande i förskoleklassen behöver inte begränsas till just i klassrummet, lärande kan till exempel också ske ute på skolgården, på lekplatsen eller i matsalen.
Uppslag till meningsskapande aktiviteter kan inträffa spontant under till exempel ett samtal och det kan vara en mer planerad aktivitet. I materialet nedan får du exempel på detta.
Meningsskapande aktiviteter
Spontan aktivitet: Lunch
Det är lunchdags och vi har precis hämtat mat och äter i matsalen. Ett av barnen som precis har skymtat sin storasyster frågar mig. “Kan inte min syster få äta här i matsalen med oss en dag?” Jag svarar att för min del går det väldigt bra, men vi måste ju fråga hennes syster och dennes lärare om det är okej också. Jag föreslår att hon kan skriva ett brev till systern och hennes lärare, vilket hon går med på.
Efter lunchrasten skriver jag och eleven några passande meningar tillsammans på tavlan. Vi berättar för klasskompisarna vad eleven ska göra. Många av de andra barnen i klassen som har syskon eller kompisar i andra klasser väljer att också skriva brev och fråga.
Efter ett förtydligande mail från mig så skriver mina kollegor var sitt brev tillbaka till barnen i klassen. Detta i sin tur gör att deras skrivande kändes ännu mer meningsfullt.
Planerad aktivitet: Samlingslappar
En mer planerad aktivitet kom till efter att barnen ofta frågade om de fick visa eller göra saker i samlingen. Detta är också inspirerat från boken ”Lärande lek i förskoleklass”.
Vi hängde upp en laminerad lapp på väggen där det stod “detta vill jag göra i samlingen”. Under lappen hängde en plastficka med några blyertspennor och post-it lappar. Barnen fick sedan instruktionen att de skulle skriva sitt namn på en lapp och rita eller skriva vad de ville göra. Detta startade vi med ganska tidigt på läsåret.
De barn som inte kunde skriva sitt namn kunde titta på väggen i klassrummet där vi hade foto av alla barnen med deras namn under. Att få visa eller berätta något i samlingen var omåttligt populärt, och under årets gång utvecklade vi systemet. Barnen uppmanades efter någon månad att skriva dagens datum på lappen då vi inte alltid hann med alla lappar under en dag. På så sätt visste vi vilken ordning lapparna hade hängts upp och de kunde tas i tur och ordning. Vi ville också ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera så mot slutet av läsåret lade vi till att man skulle tänka ut tre saker man ville säga om det man visade eller berättade. Efter varje visning fick kompisarna möjlighet att ställa frågor.
I processen sker massor av lärande men helt utifrån elevernas intresse och erfarenheter. Samlingarna blev också mer levande än vad de var tidigare. Det var barnen som ägde samlingarna och vi fick se allt från leksaker till att höra roliga historier och lära oss räkna till tio på barnets modersmål.
Jag hoppas att du har fått lite insikt i vad en meningsskapande aktivitet kan vara. I nästa lektion har jag samlat fler idéer.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.