I den här resursen hittar du SQ3R-metoden som lämpar sig väl för naturvetenskapliga ämnen och faktatexter som inte ger läsaren något tolkningsutrymme. I resursen presenteras en mall som hjälper eleverna att organisera sin läsning.
Linda Ellinore Lindberg och Emelie Bjurling har jobbat i ett projekt med olika lässtrategier i naturvetenskapliga ämnen med sina elever på Pauliskolan. Projektet undersökte vilka lässtrategier andraspråkselever använder och är hjälpta av i kemiämnet. Arbetet presenteras i artikeln ”Lässtrategier inom naturvetenskapligt orienterade texter”.
Längst ner på sidan hittar du länkar till fler lässtrategier!
SQ3R-metoden
Det finns flera olika tekniker som kan användas vid läsning av texter. En av de mest beprövade är SQ3R-metoden: Survey, Question, Read, Recite och Review:
S: Skumma eller ögna (survey) igenom texten, läs kapitelrubriker och sammanfattningar.
Q: Omvandla rubrikerna till frågor (question) som texten ger svar på.
R: Försök hitta svar på frågorna medan du läser texten (read).
R: När du har läst texten kan du repetera huvudpunkterna (recite eller recall) från varje
stycke eller kapitel.
R: Ögna slutligen igenom texten ännu en gång och fundera på vad som är väsentligt i texten (review). Skriv ett referat med dina egna ord. Referat är ett av de effektivaste sätten att lära sig att hitta det väsentliga i en text.
Lathund att ladda ner
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Mer om lässtrategier
- Läs om ”Lässtrategier – Thieves”.
- Läs om ”Hjärnan och lässtrategier”.
- Läs om ”Lässtrategier – sammanfatta det lästa”.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.