Gå direkt till innehållet

Lektionsmål: ”Kunna förklara vad friktion är samt ställa hypoteser kring vilket material som åker fortast”.

Materiel: Rutschbana, tyg, kartong, plast eller liknande samt Kraft och rörelse-matris och Rutschbanan-matris och sången “Kraft och rörelse”.

Under denna lektion tränas det på att ställa hypoteser samt att undersöka friktion genom att åka på rutschbana med olika underlag som tyg, kartong och plast.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Rutschbanan – moment 1

Rutschbanan – friktion

Till lärare

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om balans, tyngdpunkt och jämvikt.

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Rutschbanan – moment 2

Rutschbanan – friktion

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Till lärare

Berätta att ni under denna lektion ska jobba med något som heter friktion. Ni ska undersöka friktion genom att åka rutschbana med olika underlag som tyg, kartong och plast.

Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna förklara vad friktion är samt ställa hypoteser kring vilket material som åker fortast”.

Lyssna på sången “Kraft och rörelse”.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Tillhörande länkar

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Rutschbanan – moment 3

Rutschbanan – friktion

Till lärare

I detta moment ska ni gå ut och åka rutschbana. Innan ni gör det, dela ut varsin Rutschbanan-matris till eleverna. Låt de få en stund till att fylla i den översta tabellen, vilket materiel de tror att de åker fortast, mittemellan respektive långsammast med.

När matriserna är ifyllda tar ni tyg, kartong, plast eller liknande och går ut till en rutschbana. Låt eleverna åka och undersöka. Resultaten antecknar de i den nedersta tabellen.

När ni är klara samlar du eleverna och diskuterar resultaten och gör jämförelser med deras hypoteser.

Att man åker olika fort har med friktion att göra. Friktion är det som händer när två ytor rör sig mot varandra. Ju större friktion ju långsammare fart, ju mindre friktion ju snabbare fart. Eller med andra ord, när man glider långsamt och trögt är friktionen stor. När man glider fort och lätt, när det är halt, är friktionen liten.

Till elever

 

 

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Rutschbanan – moment 4

Rutschbanan – friktion

Till lärare

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Kraft och rörelse-matriser.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.