Gå direkt till innehållet

1. INTRODUKTION TILL HISTORIEBRUK

Introduktion till historiebruk vänder sig till lärare vars elever inte har arbetat med historiebruk tidigare och där pedagogen själv är osäker på vad historiebruk innebär. Detta är valbart. Man kan välja att gå direkt till lektion 2. MAZETTIFABRIKEN OCH MAZETTIREKLAM.

I denna del beskrivs en övningsuppgift som kan användas innan man går till en fysisk plats, för att vänja eleverna vid analysmodellen och hur de ska tänka i samband med historiebruk. Innehållet i övningen är till för att modellera analysmodellen och finns inte som fysiska platser att besöka.

Man i vikingahjälm
A) De pedagoger som vill förbereda sig med mer teoribakgrund kring historiebruk rekommenderas att läsa i avsnittet Teori fram till och med Historiebruk – vad är det? i faktatexten Historiebruk med Malmö som utgångspunkt.

B) Pedagogen inleder med att beskriva vad historiebruk är (Se Teori – Historiska vandringar, Historiebruk – vad är det?)

C) Diskussionerna kring historiebruk inleds med att gruppen gemensamt diskuterar vad historiebruk är genom exemplet Analysmodell – Man i vikingahjälm. Detta för att öva på analysmodellen som kommer att användas i senare övningar. Bildunderlag som stödjer diskussionen finns i Storbildsunderlag – Man i vikingahjälm.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Introduktion till historiebruk”

INTRODUKTION TILL HISTORIEBRUK

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Till elever

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.