A) Pedagogen förbereda sig inför lektionen och läser Bronsåldern 3 700 BP – 2 500 BP
B) Fortsätt arbetet med forntiden genom övningarna samlade i Bronsåldern.
C) Idag kan man inte se några spår av långhus som funnits i Malmö, men i den animerade filmen Långhus – Forntiden visas hur det skulle kunna ha sett ut vid Thomssons väg under bronsåldern.
D) För att lättare förstå hur ett långhus såg ut bygger eleverna ett. Välj utifrån tre alternativ Modellbygge – Bondestenåldern, Modellbygge – Romersk järnålder eller Modellbygge – Vikingatida hall. Beskrivningarna är utformade för pedagogen för att kunna leda arbetet.
E) För att reflektera kring sin egen och andras kunskap om jägar- och samlarstenåldern sammanfattas tidsperiodens arbete i övningen Mötas på mitten. Frågeställningen/uppmaningen är ”Skriv så mycket fakta du kan om bronsåldern under 1 minut (eller mer)” Enas om de tre fakta som ni tycker är viktigast.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Filer och länkar till ”Bronsåldern”
6. BronsåldernTill lärare
Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.