Gå direkt till innehållet

Det här arbetsområdet handlar om muntligt anförande och presentationstekniska hjälpmedel. Själva upplägget går så klart att använda på andra kurser. Låna och inspireras helt enkelt.

Materialet utgår från tre lektioner som innehåller olika moment:

  • genomgångar
  • elevreflektioner enskilt och i grupp
  • ett praktiskt görande
  • ett avslutande moment då eleverna får träna på att skapa och hålla en presentation om “hur man skapar en fungerande Power Point”.

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska förstå syftet med ett presentationstekniskt  hjälpmedel, vad man ska tänka på för att göra en god presentation samt förstå vad en del av kunskapskraven som är kopplade till presentationstekniskt hjälpmedel betyder.

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

1. Varför ett presentationstekniskt hjälpmedel?

Syftet med lektionen är att få eleverna att förstå vad syftet med ett presentationstekniskt hjälpmedel är samt förstå några av kunskapskraven som är kopplade till presentationstekniskt hjälpmedel. Lek...

2. Att skapa ett fungerande presentationstekniskt hjälpmedel

Syftet med lektionen är att få eleverna att fundera över vad man ska tänka på när man skapar en Power Point. Syftet är också att de ska lära genom att göra: att skapa en fungerande Power Point utifrån...

3. Att presentera en digital presentation

Syftet med lektionen är att eleverna ska presentera och sätta ord på hur de har tänkt och gjort i sin uppdaterade digitala presentation: ”Från kass till klass”. Eleverna får också prova på...