Gå direkt till innehållet

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid. 

Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde sig förr, att mode är inte beständigt men att olika stilar återkommer ibland. Det som blivit omodernt kan komma tillbaka med lite förändringar. Syftet är även att visa att modet förändrats allt snabbare och fast fashion är ett begrepp som eleverna kommer förstå bättre om de ser hur trenderna skiftat allt snabbare sedan början på 1900-talet.

Eleverna ska också bli medvetna om klädernas betydelse som klassmarkör. Olika samhällsklasser hade/har olika kläder. Mycket handlade då som nu om att kläderna skulle visa på rikedom och status. Detta inbjuder självklart till en jämförande diskussion om huruvida det går likadant till idag. Uppmuntra eleverna att ge exempel på statusplagg från idag. Vad kostar de och varför är de åtråvärda?

Eleverna får också chansen att drömma sig fram 500 år i tiden. Hur kommer folk att klä sig då?

 

Förberedelse:

Gå igenom presentationen, det finns hänvisningar som kan guida dig under varje blad i anteckningar, studera dessa i förväg. Du kan ladda ner den om du känner att du vill ändra något i den. Påminn eleverna om att vara delaktiga.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Mode då och nu

Nä men?! Vad har du på dig?

Till lärare

Förberedelser

Presentationen består av 17 blad. Under varje blad finns det anteckningar där lärarguiden finns. Där finns även tips på frågor att ställa till eleverna för att få igång reflektion och diskussion. Där kan det också finnas lite kuriosa kring personer eller plagg och ibland lite fakta. Studera anteckningarna innan du visar presentationen så att du vet vad du förväntas säga för att få igång diskussionen. Vill du ta bort eller lägga till något kan du ladda ner presentationen och förändra den.

Denna del av arbetsområdet ska vara extra lustfylld. Alla ska våga komma till tals och ventilera tankar och känslor. Som vanligt ska diskussioner ske utan kränkande kommentar. Uppmuntra dem att kommentera plaggens färg, form och stil.  Äldre elever kan försöka tänka på hur samhället såg ut på den tiden och dra paralleller till plaggens design, ett religiöst samhälle brukar sällan uppmuntra till att mycket hud syns till exempel. Har de inga referensramar så får du förklara ur samhället såg ut då.

 

Titta på presentationen Nä men?! Vad har du på dig?

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.