Gå direkt till innehållet

Varifrån kommer maten? Och hur hamnar den i butiken och på våra tallrikar? Eleverna kommer i kontakt med matens ursprung och får lära sig hur de  på olika sätt kan bidra till att ett hållbart matsystem. Vi pratar om hur våra val påverkar utbudet och hur matförsörjningen ser ut. Vi ska även fundera kring vad som kan gå fel och vilken enorm påverkan det kan ha på hela systemet och därmed oss.


Del 1. Introduktion till temat (20 min)

  • Börja lektionen med att visa film. Titta på filmdel 1. ”Introduktion” av avsnitt 2 ”Från jord till bord” för eleverna. Filmdel 1 varar 18,5 minuter av totalt 25,34 minuter.
  • Dagens ord: Resiliens.
  • Efter filmen, låt eleverna diskutera i 2 minuter kring vad de känner till om odling; om de någon gång har odlat själva eller om de har besökt en bonde/odlare någon gång. Välj om det är bättre som öppen diskussion eller i par/grupp.

Del 2. Matlagning (40-50 min)

a. Se på film med Edith & Carlos: Vad ska vi laga idag? (2 min)

  • När eleverna har diskuterat klart i Del 1, börja Del 2 genom att visa film. Titta på filmdel 2. ”Vad ska vi laga idag” (börja på 18:32).
  • Edith & Carlos ger eleverna en idé om vad de ska få laga i köket och hur det hänger ihop med dagens tema.
  • Efter filmdel 2 får eleverna gå till sina köksstationer och börja laga dagens recept.

b. Matlagning i köket (38-48 min)

  • Låt eleverna bekanta sig med dagens recept och tillaga dem.
  • Beroende på hur länge matlagningen tar kan du välja att låta eleverna äta under Del 2, annars vänta till Del 3.

Dagens recept

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information


Del 3. Wrap up (20 min)

a. Se på film med Edith & Carlos: Wrap-up (5.5 min)

  • När eleverna har ätit klart börja Del 3 genom att visa film. Visa filmdel 3. ”Wrap-up” (börja på 20:45). Alternativt börja Del 3 med att äta först innan ni ser på filmdel 3 ”Wrap-up”.
  • I ”Wrap-up”-filmen sammanfattar Edith och Carlos dagens tema genom att grubbla på det som var det viktigaste att ta med sig från avsnittet. Edith och Carlos avslutar filmdel 3 genom att presentera temat för nästa lektion.

b. Egen tid med sammanfattning i klassrummet (15 min)

Efter filmdel 3, får du som lärare fylla resterande lektionstid på ett sätt som passar dina elever och ditt arbete.


 

Mediabank

(Behövs det en kort text som förklarar syftet med mediabanken?)

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Här hittar du dagens recept – ladda ner till ditt Classroom

2. Från jord till bord

Till lärare

Under ”Se mer” och ”Tillhörande filer” hittar du dagens recept som du kan ladda ner till ditt Classroom. Här hittar du också samtliga filmer som hör till lektionen.

Tillhörande filer

Laddar...

Tillhörande länkar

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.