Den fjärde lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer eleverna att introduceras till Bluebot som är en enkel liten robot som man programmerar genom att trycka på knapparna den har på ryggen. Det blir lite som dansprogrammeringen, fast för en robot.
Förberedelse
Under den här lektionen behöver du robotar som du lånar gratis på Utvecklingsavdelningens digitaliseringsenhet. Du kan använda både Bluebot och Beebot. Eleverna ska jobba i grupper om tre. Varje grupp behöver en robot.
Du ska också på fyra olika blädderblockspapper, vaxdukar eller liknande, rita upp ett rutnät med 4 x 5 rutor med sidan 15 cm (se bifogad länk ”Rutnät” under ”Moment” längre ner på sidan).
Skapa även markörer till rutnätet. En markör för start (var roboten ska starta) och en för mål (var roboten ska stanna). Markörerna för start och mål kan gärna kopplas till något tema ni arbetar med, kanske planeter eller geometriska former. Markörerna för start och mål ska alltså placeras i rutnätet.
Skriv ut dokumentet ”Robotar” (finns länkat under moment) och ge ett papper till varje grupp.
Förbered stationerna som ska användas under lektionen:
Station 1
- Sätt två tejpbitar på golvet cirka 1 m ifrån varandra. Och ytterligare två tejpbitar cirka 2 m ifrån varandra. Tanken är att eleverna ska uppskatta hur många “framåtkommandon” de måste programmera in i Bluebot för att den ska komma från det ena strecket till det andra.
Station 2 och 3
- Markera en start- och målruta på varje rutnät. Roboten ska sedan ta sig från startrutan till målrutan.
Om man vill utveckla övningen är ett förslag att fylla rutorna med innehåll i form av till exempel siffror, tal, figurer, bokstäver, ord eller något annat som är aktuellt för klassen. Exempel på övningar är att få Blueboten att köra över alla jämna tal, alla ord som är substantiv eller liknande och att göra det så effektivt som möjligt.
Introduktion av Bluebots
- Visa upp en Bluebot och berätta om knapparna och vad de får roboten att göra.
- Förklara att eleverna ska arbeta med Bluebots för att lösa olika sorters problem vid tre olika stationer med olika utmaningar.
- Dela in eleverna i grupper om tre elever där varje grupp får var sin Bluebot.
- Placera två grupper av elever vid varje station.
- Låt eleverna lösa uppgifterna vid varje station medan du går runt bland grupperna:
- Station 1: Uppskatta hur många knapptryckningar som behövs för att Bluebot ska köra från ena tejpbiten till den andra. Skriv upp på papper. Turas om att testa. Gör en ny gissning. Skriv ner. Testa igen.
- Station 2: Bluebot ska köra från … till … Hur programmerar ni Bluebot? Testa. Rita koden på ert papper.
- Station 3: Bluebot ska köra från … till … Hur programmerar ni Bluebot? Testa. Rita koden på ert papper.
Avsluta lektionen
- Låt eleverna dokumentera sitt arbete genom att lägga upp bilder i Google Classroom.
- Diskutera begreppen instruktioner, algoritmer, robotar och programmering.
- Här finns även möjlighet att komma in på mått och olika måttenheter: Hur långt kör roboten på ett tryck? Hur mäter vi? Vilka måttenheter använder vi? Finns det andra sätt att mäta? Hur mätte man förr? Varför mäter man inte så mer? Finns samma problem kvar idag någonstans?
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Robotar
Lektion 4: RobotarTill elever
- Station 1: Uppskatta hur många knapptryckningar som behövs för att Bluebot ska köra från ena tejpbiten till den andra tejpbiten. Skriv upp på papper. Testa. Gör en ny gissning. Skriv ner. Testa igen.
- Station 2: Bluebot ska köra från … till … Hur programmerar ni Bluebot? Testa. Skriv sedan ner koden på ert papper.
- Station 3: Bluebot ska köra från… till … Hur programmerar ni Bluebot? Testa. Skriv sedan ner koden på ert papper.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Tillhörande länkar
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.