Arbetsområdet ”Geometri för årskurs 1” syfte är att undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang. Arbetsområdet rymmer även flertalet kooperativa strukturer.
I detta arbetsområde finns underlag för 6 lektioner under rubrikerna:
- Lektion 1: Sortering – likheter och skillnader
- Lektion 2: Sortera på olika sätt
- Lektion 3: Geometriska former – hitta rätt objekt
- Lektion 4: Konstruera geometriska objekt med hjälp av tangram
- Lektion 5: Träna geometriska objekt och begrepp
- Lektion 6: Stationsarbete med geometri
Referenser:
Fohlin, N., Moerkerkeen, A., Westman, L., Wilson, J. (2017). Grundbok i kooperativt lärande. Studentlitteratur.
Haväng, H. (2020). Bladins ädelstenar.
Roos, H. (2020). Inkluderande matematik i undervisningen -tidiga insatser i FK-6. Natur och kultur.
Wallberg, H. (2019). Lektionsdesign-en handbok. Gothia fortbildning.
Öberg, Ulla. (2019).
Öberg, Ulla. (2021). Sluta räkna, börja se. Oberg-idé.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.