Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

191 träffar
Resursmaterial

Dansamatte – symmetri

Dansa matte – ett annorlunda sätt att få djupare förståelse för matematiska begrepp. Vi tränar vår kroppsuppfattning samt elevernas kreativitet, vi skapar rörelse i en stillasittande värld. Resu...
Resursmaterial

Kartläggning i förskoleklass

Välkommen till ett material som hjälper dig i arbetet med kartläggning i förskoleklass. Här hittar du aktiviteterna och observationspunkterna och hur du praktiskt kan jobba med dem. 
Resursmaterial

Bedömning för lärande – BFL – matematik

I den här resursen kan du ta del av Sofielundsskolans systematiska arbete med sina prioriterade utmaningar med fokus på matematik genom Bedömning För Lärande.
Resursmaterial

Matematik: Entrance-ticket och Exit-ticket

Hur ser bedömningsunderlaget ut i ditt klassrum? Tycker du som jag, att det är lätt att hamna i summativa test kombinerat med det som man ”bara vet” att ens elever kan, eller inte. I varje fall reflekterade jag kring att det är många kunskaper eleverna visar under lektionerna som inte på något sätt blir dokumenterade. 
Resursmaterial

Koda.nu – Rita geometriska figurer

Syftet med det här arbetsområdet är att lyfta matematik med hjälp av programmering samt öka intressen för matematik. Syftet är också att eleverna ska kunna använda digitala verktyg och programmering för att göra ritningar och simuleringar.
Resursmaterial

Smartare produkter- arbeta med microbit och 3d-skrivare

Ett arbetsområde i teknik med inriktning produktutveckling med hjälp av Microbit och 3D-skrivare. 
Resursmaterial

Programmering – Robot City

I den här kreativa resursen står programmering i fokus men samtidigt tränar eleverna på förmågor i både teknik, matematik och svenska. Genom att bygga en stad för robotar får eleverna bland annat programmera i visuella programmeringsmiljöer, skapa stabila konstruktioner och skriva texter. 
Resursmaterial

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Resursmaterial

Planeringsstöd matematik – Lgr 22

Planeringsstödet utgår från läroplanen och kursplanen i matematik (Lgr22). Det är skrivet för och riktar sig till undervisande lärare i matematik F-9. Syftet med materialet är att vara ett stöd i planering av matematikundervisning och att stödja lärare och arbetslag/ämneslag i att tolka innehållet och synliggöra progressionen i kursplanen. 
Resursmaterial

Barbie hoppar Bungy Jump

Låt dina elever undersöka, analysera och försöka skapa en matematisk modell som kan användas för att lösa uppgiften.