När vi delar förväntningar, mål och gemensamma ramar frigörs oxytocin och vi känner samhörighet. Skapa goda förutsättningar för en trivsam klassrumsmiljö, för lärande och samarbete genom att fundera ut gemensamma klassrumsregler som ni kan enas om.
Använd fantasin och övertyga varandra! Den här samarbetsövningen vänder sig till lite äldre elever och den kräver att eleverna lyssnar på varandra, kompromissar och hittar gemensamma lösningar.
Låt de lite yngre barnen presentera sig själva genom att rita självporträtt och fylla i information som namn, ålder, familj och intressen. Om ni vill kan ni sätta ihop allas presentationer till en k...
I den här övningen får eleverna tillfälle att berätta mer om sig själva - och de som lyssnar får träna sig på att vara "aktiva lyssnare". Allt du behöver är ett garnnystan.
Oxytocin kallas ibland för ”det trygga sammanhangets kemi” och frigörs i hjärnan av välkommen beröring, musik man tycker om och när man uppfattar att man är vänner.
Att låta eleverna intervjua varandra och därefter göra en presentation av sin nya klasskamrat är ett bra sätt för klassen att börja närma sig varandra.
Att börja gymnasiet är stort! Förväntningarna är stora och kanske finns även en del farhågor. För att få en bra start som mentor kan det vara bra att dina nya elever berättar lite om vad de har just för förväntningar på dig, på sin studietid och på sin skola.
Varje läsår ställs både lärare och elever inför utmaningen att lära varandras namn. Här hittar du fem olika namnlekar. De låter dig både höra namnen och träna på dem. Välj lekar som passar just dina e...