Hur gör man för att göra sitt klassrum så tillgängligt som möjligt? Om man vill skapa en plats där eleverna kan och får vara kreativa, ges möjlighet att samtala, får känna sig trygga och där alla elever verkligen får ”rum”. Ja hur gör man?
Ny klass eller grupp skapar stor osäkerhet hos hjärnan som tolkar nya okända människor som fiender tills motsatsen är bevisad. När du som pedagog får en ny grupp är det knappt lönt att påbörja någon i...
Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...
Hur ofta prata du sex med dina elever? Känner du dig bekväm med det? Vad ska man säga? Vad ska man inte säga? Hur bör man planera sin undervisning? Så många frågor!
Frågor kring kropp, sex och relati...
Här får du information om vad det innebär att ha dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt några verktyg man kan/bör erbjuda dessa elever. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med.
Man vet att man fångat sina elever när man hör dem energiskt diskutera ens undervisningsmaterial i matsalen. När ens elever bli berörda och upprörda blir de engagerade och då vet man att man lyckats m...
Varje grundskola i Malmö har fått välja en boklåda med utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling (ht 2019). I varje låda finns flera exemplar av varje titel (ca 80 böcker), en affisch med...
Cirkeln är ett verktyg som hjälper oss pedagoger att bli medvetna om hur alla barnen på förskolan har det. Den handlar på sätt och vis om likvärdighet så att vi kan skapa goda förutsättningar för alla barn att utvecklas och trivas.
Att organisera fysisk aktivitet och rörelse inom ramen för undervisningen i skolan kräver planering och här hittar ni spännande varianter med rörelse under lektionstid.
Det kollegiala samarbetet har blivit viktigare än kanske någonsin förut. Nu står vi inför ett gemensamt problem och löser det tillsammans. Har du material som lämpar sig för distansundervisning eller...