Gå direkt till innehållet

Välkommen till InnoCarnival 25/26!

På denna kommunikationsplattform hittar du all information du behöver för att komma igång med InnoCarnival – en skolutvecklingsinsats för förskola, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. På sidan får du en tydlig bild av vad InnoCarnival är, hur det är upplagt och vilket stöd du som pedagog kan få när du leder innovationsarbetet tillsammans med barn eller elever.

Via menyn kan du ta del av resursmaterial som ger dig konkreta verktyg och idéer för lärprocesserna. Här finns även kopplingar till Värdeskapande lärande, som ger en tydligare förståelse för hur lärprocesserna kan bidra till både individens och samhällens utveckling. Du hittar också anmälningslänk, tidigare vinnare och artiklar som skrivits om projektet.

Välkommen att utforska, inspireras och bli en del av ett meningsfullt arbete där barn och unga får vara med och forma en mer hållbar framtid!

Värdeskapande lärande

InnoCarnival bygger på forskning om värdeskapande lärande – en pedagogik som stärker motivationen genom att koppla lärandet till verkliga sammanhang och behov. Forskning visar att när barn och unga får vara med och bidra till något som har betydelse för andra, ökar känslan av mening, relevans och välbefinnande (Wiman, 2019; Lackéus & Sävetun, 2016).

Att arbeta innovativt handlar inte bara om att hitta på nya idéer, utan om att kombinera kunskap, kreativitet och samarbete för att skapa lösningar som har ett verkligt värde. Det kan vara något som förbättrar vardagen för andra, öppnar upp för nya perspektiv eller bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Vad det innebär i praktiken varierar utifrån barnens eller elevernas ålder, mognad och sammanhang. I förskolan kan det handla om att undersöka och utveckla den egna närmiljön. I grundskolan kanske fokus ligger på lokala samhällsutmaningar, medan gymnasiearbetet kan fördjupas och knytas till globala mål eller samarbete med externa aktörer.

Oavsett ålder eller skolform är det centrala att barn och elever ges möjlighet att arbeta med något som upplevs som meningsfullt – något som gör skillnad för andra. En innovation behöver inte vara banbrytande. Det räcker att den är ny i sitt sammanhang: för gruppen, skolan eller den plats där den uppstår.

 


Årets case och lärprocesser

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moduler i arbetsområdet

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

Mot Sveriges mest hållbara arena

Hur kan Malmö FF bli Sveriges mest hållbara arena? Lärprocess: Mot Sveriges mest hållbara arena Målgrupp: Grundskola åk 6 Aktör: Malmö FF och SYSAV Varje år samlas hundratusentals supportrar på Ele...

Mot Sveriges mest hållbara arena

Hur kan Malmö FF bli Sveriges mest hållbara arena? Lärprocess: Mot Sveriges mest hållbara arena Målgrupp: Grundskola åk 6 Aktör: Malmö FF och SYSAV Varje år samlas hundratusentals supportrar på Ele...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 Aktör: SYSAV Hur kan vi minska textilavf...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 Aktör: SYSAV Hur kan vi minska textilavf...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 Aktör: SYSAV Hur kan vi minska textilavf...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 Aktör: SYSAV Hur kan vi minska textilavf...

AI-dventures

Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid? Lärprocess: AI-dventures Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...

AI-dventures

Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid? Lärprocess: AI-dventures Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...

AI-dventures

Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid? Lärprocess: AI-dventures Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...

Reporterskolan

Hur kan vi använda medier för att inspirera unga att välja hållbara konsumtionsvanor? Lärprocess: Reporterskolan Målgrupp: Grundskola åk 1-9 och anpassad grundskola Aktör: MiniBladet Hur kan vi an...

Reporterskolan

Hur kan vi använda medier för att inspirera unga att välja hållbara konsumtionsvanor? Lärprocess: Reporterskolan Målgrupp: Grundskola åk 1-9 och anpassad grundskola Aktör: MiniBladet Hur kan vi an...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Kreativt kaos och robotutmaningen

Kreativt kaos och robotutmaningen Lärprocess: Kreativt kaos och robotutmaningen Målgrupp: Grundskola åk 4-6 Aktör: Framtidsfrön I denna lärprocess får eleverna utforska sin kreativitet och omvandla...

Kreativt kaos och robotutmaningen

Kreativt kaos och robotutmaningen Lärprocess: Kreativt kaos och robotutmaningen Målgrupp: Grundskola åk 4-6 Aktör: Framtidsfrön I denna lärprocess får eleverna utforska sin kreativitet och omvandla...

Smarta idéer och mod i magen

Smarta idéer och mod i magen Lärprocess: Smarta idéer och mod i magen Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Aktör: Fiction Factory I denna lärprocess får eleverna möjlighet att bli aktiva förändringshjältar....

Idéer som förändrar – och gör dig starkare på vägen

Idéer som förändrar världen – och gör dig starkare på vägen Lärprocess: Idéer som förändrar – och gör dig starkare på vägen Målgrupp: Grundskola åk 7-9 och Gymnasiet Aktör: Fiction Factory...

Om InnoCarnival

Om InnoCarnival Malmö stad vässar hela tiden förmågan att omsätta Agenda 2030 i det lokala utvecklingsarbetet. Hållbar utveckling och de globala målen är en ledstjärna för alla ve...

Om InnoCarnival

Om InnoCarnival Malmö stad vässar hela tiden förmågan att omsätta Agenda 2030 i det lokala utvecklingsarbetet. Hållbar utveckling och de globala målen är en ledstjärna för alla ve...

Vad är InnoCarnival?

Vad är InnoCarnival? InnoCarnival är en skolutvecklingsinsats för pedagoger i alla tre skolförvaltningar. Du får stöd att vägleda barn och elever genom ett innovationsarbete där d...

Värdeskapande lärande

Värdeskapande lärande En pedagogik som engagerar och motiverar Värdeskapande lärande är en pedagogisk metod som stärker elevernas motivation, engagemang och förståelse genom att...