Gå direkt till innehållet

Webbinarie om kreativitet

Inför årets InnoCarnival bjuder vi snart in till ett digitalt webbinar som ger dig en inspirerande start. Webbinariet arrangeras av Framtidsförn och är till för dig som vill fördjupa förståelsen för kreativitet, och samtidigt få konkreta idéer för hur du kan stötta barn och ungas innovationsarbete.

Tillsammans utforskar vi vad som händer i hjärnan när vi är kreativa, hur du kan främja mod att tänka nytt – och hur detta stärker både lärande och framtidstro.

Inbjudan kommer snart – håll utkik i inkorgen!


Lärprocesser

Som en del av InnoCarnival erbjuder vi lärprocesser som genomförs av externa aktörer med särskild kompetens inom hållbar utveckling, innovation och entreprenörskap. De bidrar med inspiration, kunskap och nya perspektiv till undervisningen.

För dig som lärare innebär det ett värdefullt stöd i undervisningen och en möjlighet att fördjupa arbetet med de globala målen och värdeskapande lärande.

På startsidan kan du läsa mer om årets utbud av lärprocesser och anmäla dig direkt till de som passar din barngrupp eller klass.


SKAPAR´N – sex steg för innovation

Ikon för steg 1 Problem Ikon för steg 2 Undersöka Ikon för steg 3 Idéutveckla Ikon för steg 4 Prototypa Ikon för steg 5 Pitcha Ikon för steg 6 Utvärdera

SKAPAR’N är en strukturerad modell för att arbeta med innovation i klassrummet. Den hjälper elever att utveckla idéer, lösa problem och samarbeta – samtidigt som deras språkutveckling och kreativitet stärks.


Arbetsbok för elever – med fokus på årskurs 4-6

Omslag av arbetsbok för elever.

InnoCarnivals arbetsbok är ett pedagogiskt verktyg som hjälper elever att strukturera och utveckla sitt innovationsarbete i skolan. Den är särskilt framtagen för elever i årskurs 4–6 och innehåller anpassade övningar, reflektionsfrågor och mallar som stödjer hela processen – från idéutveckling till dokumentation och analys. Genom arbetsboken får eleverna möjlighet att utforska och formulera problem, tänka kritiskt och kreativt, samt arbeta steg för steg mot en hållbar lösning. Samtidigt synliggörs deras lärande och en tydlig röd tråd skapas genom hela innovationsarbetet.

Boken bygger på InnoCarnivals modell för innovationsarbete – SKAPAR’N – som är en strukturerad process framtagen för att fungera i alla åldrar och sammanhang. Även om arbetsboken riktar sig till mellanstadiet, kan modellen med fördel användas av pedagoger i både förskola, grundskola, anpassad skola och gymnasium. SKAPAR’N ger ett gemensamt språk för innovation i skolan och gör det lättare att anpassa arbetet efter elevernas ålder, förutsättningar och behov.

På Malmö Delar finns arbetsbokens innehåll även som filmer och digitalt stödmaterial.

 


InnoCarnivals bedömningsmatris

För att göra bedömningen tydlig och konkret kan InnoCarnivals bedömningsmatris användas. Den hjälper eleverna att förstå vad som bedöms och hur de kan utvecklas under arbetsprocessen.

Matrisen tydliggör:

  • Vilka mål som ska uppnås.

  • Hur elevernas lärande utvecklas steg för steg.

  • Vilka kriterier som används för bedömningen

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i modulen