Gå direkt till innehållet

Av: Shkurte Momcilla

 

Syfte

Att introducera eleverna till några av barnens viktiga rättigheter enligt FN:s konvention om barnens rättigheter och främja deras förståelse för vikten av dessa viktiga rättigheter.

 

Lärandemål  

  • Förstå innebörden av artikeln 2,3,6 och 12 i barnkonventionen.
  • Identifiera olika situationer där dessa rättigheter kan vara relevanta.
  • Reflektera över hur dessa rättigheter påverkar deras eget liv och samhället.

 

Material

  • Kopior av barnkonventionen (utvalda artiklar)
  • Elevdator 
  • Papper och penna
  • Kopior av artiklar av Sydsvenskans granskning om skolorna i Rosengård. 

Sydsvenskans granskning ”Skolorna som Malmö stängde” blottlade hur Värner Rydénskolan aldrig hämtade sig från sammanslagningen med Örtagårdsskolan. 280 av 487 elever i årskurs 9 underkändes på skolan och lärarna avlöste varandra på löpande band

Gå till Sydsvenskan och läs artikeln ”Värner Rydén hämtade sig aldrig: ”Sluta experimentera!”


Upplägg

1. Introduktion

  • Förklara vad barnkonventionen är.
  • Klargöra att vi ska arbeta med 4 specifika artiklar.
  • Diskutera varför dessa rättigheter är viktiga för barn och samhället som helhet. 
  • Läs om VÖL metoden på Malmö dela

 

2. Gruppdiskussion 

  • Dela upp eleverna i mindre grupper och tilldela varje grupp en av de fyra artiklarna.
  • Ge varje grupp tid att läsa igenom sin tilldelade artikel och diskutera dess innebörd. 
  • Uppmuntra grupperna att komma med exempel på situationer där deras tilldelade artikel kan vara relevant. 
  • Kooperativ lärande metoden: Läs om Mötas på mitten på Malmö delar.

 

3. Presentation och diskussion

  • Be varje grupp att presentera sin tilldelade artikel för resten av klassen.
  • Efter varje presentation, öppna upp för diskussion och reflektion kring artikeln och deras betydelse. 
  • Notera viktiga punkter för att samla klassens tankar och idéer. 
  • I detta fall uppmärksammade eleverna Sydsvenskans granskning av skolorna i Rosengård. Reaktionerna var stora och eleverna var ivriga på att få skriva en krönika utifrån de 4 artiklarna som ett motsvara till granskningen.

 

4. Skapande av krönikan

  • Be eleverna att arbeta individuellt eller i par för att skapa en krönka som berör något av de 4 artiklarna.
  • Uppmuntra eleverna att inkludera exempel från deras egna upplevelser som förtydligar artiklarnas betydelse.
  • När de är klara låt dem dela sina krönikor med resten av klassen och läsa upp texterna.
  • Uppmuntra eleverna att publicera sina texter på Mobilestorie, för att bidra till att skapa en mer rättvis och inkluderande värld för alla barn.

 

5. Avslutande reflektion

  • Samla eleverna för en kort diskussion om vad de har lärt sig under lektionerna.
  • Ställ frågan hur de tror att de kan bidra till att främja och skydda barns rättigheter i sin egen vardag.
  • Återkoppla till Sydsvenskans granskning och ställ frågan till eleverna om hur det känns för dem att få skriva sin egen sanning i form av krönika.
  • Avsluta genom att betona vikten av att förstå och respektera barnkonventionen och dess principer.

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen