Presentera boken ”Förvandlad”
Du kan presentera boken genom att säga följande:
När jag vaknade la jag genast märke till tre konstiga saker:
- Jag var inte hungrig. Det var jag annars alltid när jag vaknade.
- När jag drog undan täcket märkte jag att jag hade en massa jord under fötterna. Var kom den ifrån?
- Jag hade hårstrån i munnen. Små, korta. Som om jag tuggat på ett gosedjur i sömnen eller något.
Tre konstiga saker. Det skulle snart bli fler. Många fler.
Måns börjar på internatskola och får genast mycket att fundera på. Varför låser de in vissa elever på nätterna? Varför är det galler för fönstren? Och hur kommer det sig att alla som vistas på skolområdet måste bära ett kors om halsen …?
Presentera målen med bokcirkeln
För att du ska nå målen krävs att du:
- Läser boken ”Förvandlad”.
- Arbetar med uppgifterna du får varje vecka till läsningen.
- Deltar aktivt i diskussioner om det som vi har läst.
Under arbetets gång kommer vi utveckla följande:
- Din förmåga att analysera och svara på frågorna, det vill säga enkla, utvecklade eller välutvecklade svar.
- Din förmåga att uttrycka dig och hålla igång ett samtal.
Så här kommer det går till:
- Alla i klassen läser boken ”Förvandlad”.
- Varje vecka får du nya sidor att läsa och diskussionsfrågor att besvara. Varje vecka går vi igenom svaren som ni skrivit tillsammans i halvklassen Läs gärna sidorna högt för någon där hemma.
Utvecklade svar och samtal
Förklara och konkretisera de förmågor som ni kommer att jobba med:
Du håller igång ett samtal till viss del = du svarar på frågor som du får av kompisar. Du visar att du lyssnar på vad andra säger genom att nicka, säga t.ex. ja, nej, exakt, eller hur…
Du håller igång ett samtal relativt väl = du svarar på frågor som du får av kompisar. Du tar initiativ genom att fråga en kompis som inte har pratat om vad hen tycker och ibland tar du ordet först. Du visar att du lyssnar på vad andra säger genom att nicka, säga till exempel: ja, nej, exakt, eller hur …
Du håller igång ett samtal väl = du svarar på frågor som du får av kompisar. Du tar initiativ genom att fråga en kompis som inte pratat om vad hen tycker och ibland tar du ordet först. Du visar att du lyssnar på vad andra säger genom att nicka, säga till exempel: ja, nej, exakt, eller hur … Du spinner vidare på sådant som kompisar tar upp och ställer frågor som har med ämnet att göra och som gör att samtalet inte dör ut. Använd dig av exemplen från Diskussionsmallen.
Enkelt svar = du svarar på frågan med några meningar och förklarar varför du tycker som du gör. Du använder stor bokstav i början av meningar, namn och städer och du avslutar meningarna med punkt.
Utvecklat svar = du svarar på frågan med några meningar och förklarar varför du tycker som du gör. Du kopplar ditt svar till saker som du läst i boken och/eller kopplar det till egna erfarenheter (något som du sett, hört, läst om, upplevt …).
Välutvecklat svar = du svarar på frågan med flera meningar och förklarar varför du tycker som du gör. Du kopplar ditt svar till saker som du läst i boken och kopplar det till egna erfarenheter (något som du sett, hört, läst om, upplevt …). Du kan också testa på att t.ex. problematisera (ibland kan det vara så här men ibland inte ….), tänka kontrafaktiskt (vad hade hänt om inte detta hade skett …), länka ihop det historiskt (hur var det förr i tiden jämfört med idag?) eller fundera på vad som kommer ske härnäst (jag tror att detta kommer leda till att…).
”Utvecklande svar och samtal” hittar du även i punktform i PDF-filen lite längre ner på sidan. I PDF-filen hittar du även hela lektionsplaneringen.
Högläsning, inläsning och genomgång av läsläxan
Högläsning och inspelning av läxan
Jag brukar högläsa sidorna som eleverna har i läxa för hela klassen. Samtidigt spelar jag in min röst och lägger ljudinspelningen på Classroom tillsammans med uppgifterna. Detta för att stötta de elever som har svårt med läsningen och dessutom går det inte alltid att få tillgång till en inspelad bok.
Läxan brukar sträcka sig över en vecka men efter några dagar brukar jag gå igenom svar från elever som redan skickat in svar. Då plockar jag ut goda exempel som jag också lägger upp som inspiration för de som inte är klara med sina svar.
Genomgång av läxan
Dagen när läxan ska vara inlämnad brukar vi sitta tillsammans och göra en mysig stund av tiden (i halvklass). Jag brukar förbereda te som vi dricker och vi går igenom svaren på olika sätt:
- Jag tar upp några exempel på svar och tillsammans diskuterar vi svaren och hjälps åt att utveckla dem.
- Eleverna läser sina svar i grupper/par och hjälper varandra att förbättra sina svar. Om det är någon elev som inte gjort läxan får då möjlighet att få stöttning av kompisar att komma igång med läxan.
- Genom ”bikupan” sitter halva gruppen i en ring och den andra halvan ställer sig utanför ringen. Den yttre ringen ger feedback på samtalet som de i den innersta ringen har. Efter ett tag byter grupperna plats. Som stöttning för den yttersta ringen kan man använda samma frågor, byta eller låta eleverna själva bestämma frågor kopplat till texten.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Här hittar du ”Lektionsplanering” att ladda ner
LektionsplaneringTill lärare
Under ”Se mer” hittar du lektionsplaneringen att ladda ner. Du kan också ladda ner ett dokument om hur du kan jobba med läsläxan.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.