På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Eleverna står upp bakom sina bänkar. De ska samarbeta i par. Pedagogen skriver ett ord på tavlan men där bokstäverna har hamnat i oordning: Exempelvis: t x l a i b i→ taxibil. Eleverna ska gissa ordet...
Pedagogen delar in klassen i grupper om fyra, gärna två bänkpar som sitter nära varandra.
Eleverna ställer sig upp så att gruppen ser varandra. Eleven som har det färggladaste plagget på överkroppen (...
Eleverna står upp och bildar par. De ska hålla varandras handflator mitt emot varandra med några centimeters mellanrum. Den som gick upp tidigast i morse börjar. Denne ska “skriva” fyra bokstäver i lu...
Alla deltagare sitter på ett långt led, den som sitter längst bak ritar med fingret något han eller hon tycker om på ryggen framför. Låt bilden vandra framåt. Personen längst fram får rita u...
Alla delas in i smågrupper. Man ställer sig i en cirkel, med en person i mitten. Personen i mitten ska blunda och falla åt något håll i cirkeln och de andra ska försiktigt ”putta runt” denne. Sy...
Utmaningen kan varieras i det oändliga. Bara fantasin sätter gränser. Vill du addera ett pedagogiskt inslag så låt klassen gissa hur fort de kan lära sig att klara en viss utmaning på fyra övningstill...
I den här Brain Breaken behöver pedagogen fyra mjuka bollar. Brain Breaken kan göras i ett eller flera steg. Välj de steg som passar klassen. Väljer pedagogen att göra flera olika steg fungerar Brain...
Denna övning kräver lite utrymme då alla elever inledningsvis ska ha var sin stol och behöver kunna röra sig runt i rummet. Var noga med att ingen skadar sig om det blir för vilt.
Ställ stolarna i rum...
Denna övning skapar gemenskap och uppmuntrar till samarbete.
Eleverna ställer sig i en stor cirkel och tar varandra i händerna. De ska stå ganska tätt. Beroende på vad som passar kan klassen göra en e...