Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

362 träffar
Resursmaterial

Brev till mig själv när jag tar studenten

Att låta eleverna skriva brev till sig själva när de tar studenten är en uppskattad resurs.
Resursmaterial

Parpresentation

Att låta eleverna intervjua varandra och därefter göra en presentation av sin nya klasskamrat är ett bra sätt för klassen att börja närma sig varandra.
Resursmaterial

Musikmingel

Oxytocin kallas ibland för ”det trygga sammanhangets kemi” och frigörs i hjärnan av välkommen beröring, musik man tycker om och när man uppfattar att man är vänner.
Resursmaterial

Nysta i vem jag är

I den här övningen får eleverna tillfälle att berätta mer om sig själva - och de som lyssnar får träna sig på att vara "aktiva lyssnare". Allt du behöver är ett garnnystan.
Resursmaterial

Tio föremål till en öde ö

Använd fantasin och övertyga varandra! Den här samarbetsövningen vänder sig till lite äldre elever och den kräver att eleverna lyssnar på varandra, kompromissar och hittar gemensamma lösningar.
Resursmaterial

Sex steg mot ett gemensamt klassrumskontrakt

När vi delar förväntningar, mål och gemensamma ramar frigörs oxytocin och vi känner samhörighet. Skapa goda förutsättningar för en trivsam klassrumsmiljö, för lärande och samarbete genom att fundera ut gemensamma klassrumsregler som ni kan enas om. 
Resursmaterial

Lägga pussel

Eleverna ska i smågrupper lägga pussel på så kort tid som möjligt. Men pusslandet kommer inte riktigt att gå som de tänkt sig. För att lyckas måste eleverna även samarbeta över gruppgränserna …...
Resursmaterial

Inte nudda marken

Här hittar du en lekfull övning som innehåller både fysisk aktivitet och samarbetsmöjligheter! Den är lika rolig som den är enkel – flytta er utan att nudda marken!    Mer om den sociala h...
Resursmaterial

Sveriges nationella minoritetsspråk

Det här är ett material för dig som undervisar i svenska på gymnasiet och som ska jobba med Sveriges nationella minoritetsspråk. I dokumentet beskrivs uppgiften, förslag på länkar och stödfrågor.
Resursmaterial

Ro över floden – problemlösning i matematik

Problemet består i att en grupp vuxna samt två barn ska ro över en flod. Gummibåten som de har till förfogande kan ta begränsad last (ca 85 kg). Hur ska de på enklaste sätt göra för att ta sig över? Det gäller i första hand för eleverna att hitta ett sätt att få alla över. Därefter utvidgas problemet med bland annat olika antal vuxna.