På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Deltagare: Grupper om 2-6 personer
A) De olika grupperna ställer sig i en ring med vänster handflata upp och med höger pekfinger på handflatan hos den som står till höger. När pedagogen ropar “Fångad”...
Deltagare: Alla
Eleverna står bakom sina stolar. Pedagogen säger olika påståenden eller egenskaper. De elever som tycker att de passar in i de olika påståendena eller egenskaperna, ska byta plats med...
Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig mitt emot varandra och håller upp händerna. Först leder den ena genom att röra händerna sakta i olika banor och den andre ska följa efter som en spegel. Därefter...
Deltagare: Enskilt
Övningen ökar pulsen och skakar igång rörligheten i hela kroppen. Låt eleverna göra om de tre olika kombinationerna så att de håller igång i fyra minuter.
A. Hoppa som ett kryss ...
Deltagare: Alla
Klassen får i uppgift att ställa sig i en viss “ordning”. Det gäller att vara snabb för tiden är begränsad. Tiden begränsas av hur stor klassen eller gruppen är. En större grupp/klass...
Deltagare: Alla
Alla går runt och minglar i klassrummet. När eleven möter en annan elev ska de skaka hand och presentera sig med förnamn. Då byter eleverna namn med varandra. Exempelvis får Elsa heta...
Deltagare: Enskilt
Denna paus går helt enkelt ut på jogga på stället. Kombinera efter klassens ork och kondition. Jogga en minut, vila 30 sekunder. Upprepa två till fyra gånger.
Deltagare: Alla
För att bilda nya par vid arbete eller dylikt och samtidigt passa på att röra sig kan man göra så här: Låt alla vandra runt i klassrummet tills läraren säger “stopp”. Eleverna stannar...
Deltagare: Alla
När det är dags att dela ut lösblad blir det en gratis Brain Break genom att en elev går fram, hämtar pappersbunten, räknar till tre och kastar alla upp i luften. Sen hämtar alla eleve...
Deltagare: Alla
Eleverna ställer sig, ungefär lika många, i varje hörn av klassrummet. För enkelhetens skull kan man ha lappar som namnger hörnen A-D. Därefter ställer pedagogen en fråga och berättar...
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?