Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen.
I denna resurs ska eleverna söka svar på frågan: hur kunde tyskarna låta Hitler avskaffa demokratin och varför reagerade människor inte mer mot Hitlers behandling av judarna (observera att materialet inte inbegriper Förintelsen). Utöver de historiska frågorna får eleverna möjlighet att diskutera hur behandlingen av minoriteter är en viktig del av demokrati och hur sårbar demokrati är.
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen.
I den här resursen utgår du från låten "Las 12", som sjungs av Belinda och Ana Mena har varit på topplistan i Spanien och Latinamerika det senaste året.
Materialet inkluderar övningar till alla fyra förmågor: läsa, lyssna, tala, skriva
Sagan ”Greven och grevinnan” kan användas på många olika sätt. Syftet kan vara att diskutera hur olika vi tycker när det kommer till moral, att belysa makt och genus eller vilka aspekter man själv lägger in i en historia. Sagan kan också användas för att inleda en diskussion om mänskliga rättigheter.
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen.
Belaya Tserkov intogs av tyskarna i juli 1941. Efter att stadens vuxna judar mördats konfronteras tyskarna med ett problem. Vad ska de göra med de 90 barn som nu ej längre har några föräldrar?
I övningen får eleverna möta förövarna själva i ett antal historiska dokument. De får fundera över källornas egenskaper och tillförlitlighet, men framförallt får de möjlighet att ställa frågan; hur är det möjligt för människor att mörda barn?
Finländarnas historia i Sverige sträcker sig över nästan tusen år. Den handlar om krigsbarn, politiska flyktingar och unga arbetare. Men det är först i dag vi kallar gruppen Sverigefinnar – ett folk med två kulturer och två språk.