Utmaningen kan varieras i det oändliga. Bara fantasin sätter gränser. Vill du addera ett pedagogiskt inslag så låt klassen gissa hur fort de kan lära sig att klara en viss utmaning på fyra övningstill...
Denna övning kräver lite utrymme då alla elever inledningsvis ska ha var sin stol och behöver kunna röra sig runt i rummet. Var noga med att ingen skadar sig om det blir för vilt.
Ställ stolarna i rum...
Denna övning skapar gemenskap och uppmuntrar till samarbete.
Eleverna ställer sig i en stor cirkel och tar varandra i händerna. De ska stå ganska tätt. Beroende på vad som passar kan klassen göra en e...
Till läraren: En brain break som passar bra när klassen behöver ta en paus och du vill kombinera det med att skapa nya bänkpar som ska jobba ihop.
Ha lappar med alla elevernas namn i en låda el...
Alla delas in i smågrupper. Man ställer sig i en cirkel, med en person i mitten. Personen i mitten ska blunda och falla åt något håll i cirkeln och de andra ska försiktigt ”putta runt” denne. Sy...
A) Eleverna står upp bakom sina bänkar. Pedagogen räknar alla i klassen så att alla får memorera en siffra (25 elever → siffrorna 1-25). Sen ropar pedagogen ut två siffror “7” och “19” som byter plats...
I följande klipp poängteras kunskapen om att hjärnan alltid kopplar ihop det nya man läser med något man redan kan. Det är så hjärnan lagrar information. Ibland när man redan kan mycket om ett område...
I klippet får eleverna en förklaring till varför det är så viktigt att sammanfatta det man har läst. Sammanfattningen hjälper dem såväl att koda in det läsa i långtidsminnet som till insikten av att d...
I det här klippet ligger fokus på att reda ut oklarheter och förklara för eleverna att man ibland måste fortsätta fast det “är tråkigt”. Detta hänger nämligen tätt ihop med hjärnans behov av att spara...
Följande klipp förklarar vikten av att förstå texten, att den betyder något. Utan förståelse är det svårt att minnas. Att läsa en text man inte förstår kan skapa en känsla av meningslöshet, vilket sän...