Under första lektionen kommer du att introducera begreppet ”programmering” för dina elever. Eleverna kommer även att bekanta sig med begreppen ”instruktion” och ”algoritm...
Lektion 1
Jag informerar eleverna att under denna lektion kommer vi att fördjupa våra kunskaper om beskrivande texter genom att beskriva bilder och läsa en beskrivande text.
Del 1 – sam...
Lektion 3
Nu är det dags för eleverna att skapa och vara kreativa. Varje elev få det material som behövs för att skapa sitt eget lamm.
I materialet ingår:
vitt ritpapper
mjukt vitpapper
blyertspenna...
Under denna lektion får eleverna gå balansgång på olika vis.
Mål: Uppleva hur balansen påverkas när kroppens tyngdpunkt ändras.
Material: Balanslist samt bricka med naturföremål på.
Under lektionen får eleverna göra två enkla undersökningar om friktion.
Mål: Uppleva vad friktion är genom att undersöka olika ytor och material som rör sig mot varandra.
Material: Blyertspennor, kart...
I lektionen undersöker elever fallande bollar/kulor.
Mål: Uppleva hur olika föremål faller samt uppmärksamma när de landar på marken.
Material: Olika mindre bollar/kulor med olika massa/vikt, till exe...
Lektion 4
Del 1 – skapa egen text
Jag börjar med att informera eleverna om att de ska skriva en egen berättande text om ett lamm utifrån en checklista som stöd till deras berättelse.
Det är vik...
Lektion 5
Del 1 – återkoppling
Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Lektionsmål: ”Kunna redogöra för planeterna i vårt solsystem och kunna berätta något om deras storlek”.
Materiel: Badboll eller annan stor boll (1 m i diameter), “Rymden VÖL-diagram” (se bifogad fil,...
Lektionsmål: ”Kunna förklara och visa varför det blir dag och natt samt varför vi har olika årstider”.
Materiel: Skrivbordslampa, kontorsstol, jordglob, ficklampa, “Rymden VÖL-diagram” (se bifogad fil...