Hur kan vi använda medier för att inspirera unga att välja hållbara konsumtionsvanor?
Lärprocess: Reporterskolan
Målgrupp: Grundskola åk 1-9 och anpassad grundskola
Aktör: MiniBladet
Hur kan vi an...
Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid?
Lärprocess: AI-dventures
Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...
Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs?
Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall
Målgrupp: Grundskola åk 7-9
Aktör: SYSAV
Hur kan vi minska textilavf...
Hur kan Malmö FF bli Sveriges mest hållbara arena?
Lärprocess: Mot Sveriges mest hållbara arena
Målgrupp: Grundskola åk 6
Aktör: Malmö FF och SYSAV
Varje år samlas hundratusentals supportrar på Ele...
Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag?
Lärprocess: TellUS – Mat och vatten
Målgrupp: Grundskola åk 1-3
Aktör: Malmö Museum
Caseägare: Malm...
Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare?
Lärprocess: Säkrare skolvägar
Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola
Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda
Caseägare: Stadsbyggn...
I denna lektion får eleverna prova att gå uppför och nedför lutande plan.
Mål: Uppleva hur planets/plankans lutningen påverkar kraften som krävs för att röra sig uppåt.
Material: Planka till lutande p...
Den fjärde lektionen består av tre moment. Under lektionen kommer eleverna att introduceras till Bluebot som är en enkel liten robot som man programmerar genom att trycka på knapparna den har på rygge...
Lektion 2
Del 1 – muntligt läxförhör i korta drag om faktakunskaperna om lamm
Jag inleder den andra lektionen med kort repetition av vad vi gjorde föregående lektion.
Del 2 – akti...
Lektion 5
Del 1 – återkoppling
Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...