När vi delar förväntningar, mål och gemensamma ramar frigörs oxytocin och vi känner samhörighet. Skapa goda förutsättningar för en trivsam klassrumsmiljö, för lärande och samarbete genom att fundera ut gemensamma klassrumsregler som ni kan enas om. Att komma överens om och bestämma hur ni vill ha det tillsammans skapar också en känsla av kontroll.
Så låt elevernas men också dina förväntningar ligga till grund för ett gemensamt kontrakt. Tänk till och klura tillsammans.
I dokumentet nedan hittar du sex steg till ett klassrumskontrakt. Inled gärna övningen med att berätta om fördelar med att ha regler i klassrummet.
Du kan ladda ner dokumentet till ditt Classroom.
Mer om den sociala hjärnan
Vill du som pedagog lära dig mer om den sociala hjärnan och vikten av att känna kontroll. Fortbildning i form av korta filmklipp finns i SCARF – VÅR SOCIALA HJÄRNA.
Sex steg mot gemensamt klassrumskontrakt
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.