Gå direkt till innehållet

I den här resursen lär sig eleverna att under 90 minuter skapa digitala AI-bilder med hjälp av verktyget Adobe Express. En särskilt spännande funktion i Adobe Express är just AI-genererade bilder då användarna kan beskriva vad de vill ha och verktyget skapar en bild utifrån beskrivningen.

Som inspiration för bildskapandet står skönlitteraturen och de platser eller karaktärer som elevernas möter i boken de läser. 

 

Mål och material

 

Mål

  • Förstå och analysera beskrivningar i text.
  • Utveckla förmågan att skapa detaljerade prompter baserade på textbeskrivningar.
  • Lära sig grunderna i Adobe Express för att skapa digitala bilder.

 

Material


Lektionsupplägg

 

Introduktion

  • Läs de första sidorna ur “Mio, min Mio” där Bo beskrivs eller andra sidor som innehåller detaljerade beskrivningar av en plats eller en karaktär.
  • Diskutera med eleverna vad de föreställer sig när de hör beskrivningarna. Vad ser de framför sig?
  • Dela ut papper och pennor och låt eleverna skissa sina idéer baserat på texten.
  • Diskutera skisserna i klassen. Vad har eleverna valt att fokusera på? Hur har de tolkat beskrivningarna?

 

Introduktion till Adobe Express och prompter

  • Visa grunderna i Adobe Express: Hur man skapar ett nytt projekt, använder olika verktyg och lägger till bilder och text.
  • Förklara hur man kan skriva prompter (en beskrivning som berättar för AI vad den ska skapa). Ge exempel på hur man kan formulera en prompt.

 

Tips för en bra prompt:

  1. Var tydlig och specifik: Beskriv vad du vill se så exakt som möjligt: ”en solnedgång med rosa och lila färger”.
  2. Använd färger och stämningar: Om du vill ha en viss känsla i bilden, lägg till ord som ”mjuk och varm morgon” eller ”dramatiskt mörka moln”.
  3. Fokusera på detaljer: Om det är viktigt hur en viss del av bilden ska se ut, som ”en mörkbrun häst med vit man”.
  4. Undvik för långa beskrivningar: Håll prompten enkel och fokuserad. För mycket text kan göra det svårt för AI att förstå grunden i din idé.

 

Arbete

  • Låt eleverna arbeta individuellt eller i par för att skriva prompter och skapa bilder i Adobe Express.

 

Presentation och reflektion

  • Låt eleverna presentera både sina digitala bilder och de prompter de använt för klassen.
  • Diskutera hur de har använt beskrivningarna från boken i sina prompter och bilder. Vad var utmanande? Vad gick bra?

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.