Gå direkt till innehållet

Tänk att få sjunga ”Imse vimse spindel” och ”Blinka lilla stjärna” men på samiska, jiddisch, finska eller meänkieli! Eller varför inte sjunga “Bä, bä vita lamm på kelderasch som är en variant av romani chib, ett av romernas olika språk. I den här aktiviteten får barnen upptäcka de nationella minoritetsspråken genom välkända sånger, rörelse och lek.  

 

Målgrupp: Barn i åldern 1-3 år

Tidsåtgång: 20–30 minuter

Innehåll:

Aktiviteten innehåller både text och sång på de nationella minoritetsspråken. 

Förberedelser:

  • Lyssna igenom sångerna i förväg.
  • Skriv ut flaggor eller symboler som representerar de nationella minoriteterna.
  • Förbered konkret material som kan användas under sångstunden, exempelvis:
    • Två katter
    • En spindel
    • En stjärna
    • En råtta
    • Ett lamm
      (Detta kan vara mjukdjur, leksaksfigurer eller bilder.)
  • Använd gärna mobiltelefon, surfplatta eller dator med högtalare via Bluetooth för att spela upp musiken. 

Genomförande: 

  1. Visa en flagga eller symbol i taget när ni presenterar respektive minoritet.
    Berätta vad flaggan eller symbolen heter och vilket språk som talas.
    Om flaggor inte finns, använd utskrivna bilder.
  2. Inled med samtal: Berätta att ni ska lyssna och prova att sjunga på olika språk som tillhör Sveriges nationella minoriteter. Fråga barnen om de talar fler språk än svenska.
  3. Lyssna och sjung: Visa bilderna på flaggorna/symbolerna och spela upp en sång i taget.
    Låt barnen lyssna, dansa och gissa vilken sång det är.
  4. Rörelse och delaktighet: Uppmuntra till rörelse genom att själv delta aktivt. Sjung därefter sångerna på svenska och visa de konkreta föremålen som representerar djuren i sångerna.
  5. Avsluta med samtal: Fråga barnen vad djuren heter på svenska – eller på andra språk som talas i barngruppen.

Syfte:

Förskolan ska stödja barn som tillhör de nationella minoriteterna, inklusive urfolket samer, i deras språkutveckling på sitt nationella minoritetsspråk. Samtidigt ska barnens utveckling av en kulturell identitet främjas. Genom detta arbete bidrar förskolan till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer.
(Referens: Lpfö 18, reviderad 2025, s. 8)


 

Pedagogiskt material

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Öppna filen i ett nytt fönster.


Blinka lilla stjärna på nordsamiska

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Öppna filen i ett nytt fönster.


Imse vimse spindel på finska

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Öppna filen i ett nytt fönster.

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.