Gå direkt till innehållet

Sagor kan användas till mycket, men vilka sagor har lästs och vad kommer eleverna ihåg om dem? Med hjälp av boken ”Min kära lilla sagobok” av Anita Jeram skapar klassen tillsammans en egen sagoskog.

 

Min kära lilla sagobok

I boken ”Min kära lilla sagobok” tänker en kanin på alla de sagor som den har läst och vandrar runt i sin egen sagoskog. För varje saga finns en bild, till exempel en groda för en förtrollad prins, i sagoskogen. Sagoskogen finns i kaninens ”hjärta och minne”.

Den här boken startar upp klassens egen sagoskog. I en läshörna kan en sagoskog ta form genom att en väggmålning (bakgrundsmålning) sätts upp. Här finns det som oftast förekommer i sagor så som vatten, broar och slott.

För varje saga som klassen läser tillsammans får ett eller flera barn rita en bild som symboliserar sagan. Det kan vara böcker som lästs i klassrummet, men också vid bokpratsbesök i biblioteket. Bilderna klistras upp i sagoskogen.

För att avsluta sagoskogen kan till exempel en bibliotekarie bjudas in. Hen får lyssna på barnens minnen från böckerna.

Liknande arbetssätt, att elever ritar mindre bilder som visar berättelsens innehåll, kan även användas till kapitelböcker. Ett exempel är ett arbete med Astrid Lindgrens bok ”Bröderna Lejonhjärta” som visas i bilden nedan. Här växer bilden och historien fram efterhand.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.