Detta är en övning där eleverna får träna på att lyssna, beskriva och samarbeta samtidigt som den innehåller mycket rörelse. Uppdragen kan varieras i det oändliga allt beroende på vad som ska tränas/uppmärksammas.
Tips! Läs om Pedagogiska kartor och hur ni hittar till bra platser att arbeta på!
Gör så här!
Material som behövs:
- Påse
- Uppdragskort, se bifogad fil
- Bokstäver t.ex. magnetbokstäver, många av de vanligaste
- Vita dukar
Övning:
- Skriv ut, klipp ut och lägg ner uppdragskorten i påsen.
- Lägg ut bokstäverna på en vit duk.
- Eleverna ställer sig uppdelade på fyra till sex grupper på kö som solstrålar mot bokstavshögen. Vid varje grupp ligger en vit duk.
- Läraren drar ett uppdrag från påsen. Den första eleven i varje grupp springer fram till mitten och tar en bokstav. När alla har tagit vars en bokstav visar de upp den och berättar vilken de tagit och varför.
- Sedan springer de tillbaka, lägger bokstaven på gruppens vita duk och ställer sig sist i kön. Läraren drar ett nytt uppdrag.
- När det finns tillräckligt med bokstäver för att bilda ord slutar läraren med att ge bokstavsuppdrag. Eleverna i varje grupp ska nu bilda så många ord de kan med de bokstäver de har.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.