Gå direkt till innehållet

Detta är en övning där eleverna får träna på att lyssna, beskriva och samarbeta samtidigt som den innehåller mycket rörelse. Uppdragen kan varieras i det oändliga allt beroende på vad som ska tränas/uppmärksammas.


Tips! Läs om Pedagogiska kartor och hur ni hittar till bra platser att arbeta på!

 

Gör så här!

Material som behövs:

  • Påse
  • Uppdragskort, se bifogad fil
  • Bokstäver till exempel magnetbokstäver, många av de vanligaste
  • Vita dukar

Övning:

  • Skriv ut, klipp ut och lägg ner uppdragskorten i påsen.
  • Lägg ut bokstäverna på en vit duk.
  • Eleverna ställer sig uppdelade på fyra till sex grupper på kö som solstrålar mot bokstavshögen. Vid varje grupp ligger en vit duk.
  • Läraren drar ett uppdrag från påsen. Den första eleven i varje grupp springer fram till mitten och tar en bokstav. När alla har tagit vars en bokstav visar de upp den och berättar vilken de tagit och varför.
  • Sedan springer de tillbaka, lägger bokstaven på gruppens vita duk och ställer sig sist i kön. Läraren drar ett nytt uppdrag.
  • När det finns tillräckligt med bokstäver för att bilda ord slutar läraren med att ge bokstavsuppdrag. Eleverna i varje grupp ska nu bilda så många ord de kan med de bokstäver de har.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.