Gå direkt till innehållet

Som du frågar får du svar. Eller, som du promptar får du svar! I den här resursen hittar du en överskådlig lathund som påminner dig om vad du ska tänka på när du promptar. 

Utgå från grundprincipen att ju mer relevant information du presenterar i din prompt, desto mer anpassat svar ger chattboten dig.


4 steg för en förträfflig prompt

  1. roll
  2. uppgift
  3. sammanhang
  4. form

 


1. Roll – tilldela en roll

  • Du är fysiker.
  • Du är oerhört skicklig på statistik.
  • Du är utbildad trädgårdsmästare.

 

2. Uppgift – presentera en uppgift

  • Din uppgift är att skapa ett experiment med syfte att förklara gravitation för elever i åK 9.
  • Din uppgift är att skapa en övning där eleverna får tolka och jämföra statistik om energianvändning i olika länder.
  • Din uppgift är att skapa en plan för en temadag om hållbarhet där eleverna får arbeta praktiskt med odling.

 

3. Sammanhang – presentera ramarna för uppgiften

  • Experimentet ska utföras i par under en dubbellektion i fysik. Eleverna går i årskurs 9 och har tidigare arbetat med krafter. Syftet är att konkretisera begreppet gravitation genom ett enkelt, praktiskt försök.
  • Övningen ingår i ett arbetsområde om hållbar utveckling i årskurs 8. Eleverna arbetar i grupper om tre och använder statistik från SCB och andra öppna källor. Syftet är att öva på att tolka data och dra slutsatser kring klimatpåverkan.
  • Temadagen riktar sig till årskurs 5 och involverar ämnena NO, hem- och konsumentkunskap samt bild. Eleverna ska i grupper planera och genomföra enklare odlingsmoment för att förstå kretslopp och hållbar resursanvändning.

 

4. Form – beskriv formatet 

  • Beskriv experimentet i punktform. Inkludera materiallista, steg-för-steg-instruktion och en avslutande reflektionsfråga.
  • Presentera övningen i tabellform. En kolumn för statistik, en för analysfrågor, en för möjliga slutsatser. Lägg till instruktion för hur grupperna redovisar sina resultat.
  • Gör en översiktlig plan av temadagen i punktform. Inkludera moment, material, tidsåtgång och reflektionsfrågor för eleverna efter varje station.

 


Hela prompten

(tryck Shift + Enter för att styckeindela i din prompt)

Du är oerhört skicklig på statistik.

Din uppgift är att skapa en övning där eleverna får tolka och jämföra statistik om energianvändning i olika länder.

Övningen ingår i ett arbetsområde om hållbar utveckling i årskurs 8. Eleverna arbetar i grupper om tre och använder statistik från SCB och andra öppna källor. Syftet är att öva på att tolka data och dra slutsatser kring klimatpåverkan.

Presentera övningen i tabellform. En kolumn för statistik, en för analysfrågor, en för möjliga slutsatser. Lägg till instruktion för hur grupperna redovisar sina resultat.

 


Kom ihåg de fyra stegen genom minnesregel

”SURFa fram prompt.”

  • S – Sammanhang
  • U – Uppgift
  • R – Roll
  • F – Form

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.