Gå direkt till innehållet

Syftet med den här lektionen är att ge eleverna förståelse för vad upphovsrätt innebär. Eleverna får reflektera över skapande, rättvisa och vikten av att få erkännande för sitt arbete.

TILLBAKA


1. Högläsning utan att visa omslaget

Bibliotekarien läser högt ur en bilderbok. Eleverna får inte se bokomslaget innan eller under läsningen.

 

2. Skapande – eleverna ritar bokomslag 

Efter högläsningen berättar bibliotekarien att eleverna nu ska vara illustratörer:

  • Varje elev ritar sitt eget bokomslag till berättelsen de just hört.
  • De får använda sin fantasi och det finns inget rätt eller fel.

 

3. Insamling och namnbyte

När teckningarna är klara:

  • Bibliotekarien samlar in alla bilder.
  • På baksidan av varje bild (eller på några av dem) fästs en post-it-lapp med ett annat elevnamn, så att ingen bild har rätt skaparnamn.

 

4. Utställning och observation

  • Teckningarna hängs upp i klassrummet som en liten utställning eller visas av bibliotekarien upp för eleverna.
  • Eleverna får gå runt och titta på alla bilder.

Bibliotekarien inleder ett samtal:

Alla har ritat omslag till samma berättelse, men det blev så många olika ändå! Ingen har gjort exakt likadant.

  • Hur kommer det sig att det blev så olika, fast vi hörde samma berättelse?
  • Kan två personer få samma idé men ändå rita det på olika sätt?
  • Finns det något rätt eller fel här, eller är alla omslag bra på sitt eget sätt?

 

5. Reflektion och diskussion om rättvisa

Bibliotekarien väljer ut några teckningar med post-it lapp på baksidan, visar dem för klassen och kommenterar och berömmer dem, men säger sedan det felaktiga namn som står på baksidan.
Om eleverna inte reagerar, fortsätter bibliotekarien visa någon till innan hen ställer frågan:

“Jag satte olika namn på bilderna, för jag visste inte vem som hade ritat vilken… men det spelar väl ingen roll? Eller?”

Följ upp med gemensam diskussion:

  • Hur kändes det när någon annan fick beröm för det jag hade gjort?
  • Hur kändes det att få beröm för något som någon annan skapat?
  • Hur kändes det att inte få sitt namn på sitt eget verk?
  • Är det rätt att någon annan får cred för det jag har gjort?
  • Vad kan vi lära oss av det här?

 

6. Avslutning – upphovsrätt och copyright

Bibliotekarien visar nu det riktiga bokomslaget.
Samtala:

  • Så här ser det riktiga omslaget ut. Vad är likt och vad är annorlunda jämfört med era bilder?
  • Alla omslag, både era och det riktiga, är unika. Ingen annan i världen kan göra exakt som du. Därför är det viktigt att vi får behålla våra namn på det vi skapar, annars blir det orättvist.

Knyt an till upphovsrätt:

  • Förklara att även det riktiga omslaget har en skapare, en illustratör eller upphovsman.
  • Upphovsrätten finns för att skydda skapares verk, precis som elevernas bilder.
  • Visa copyright-symbolen (©) i en bok och berätta vad den betyder.

Avsluta med att eleverna:

  • Tar bort post-it-lapparna med fel namn och skriver istället dit copyright-symbolen © följt av sitt eget namn på sin teckning.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.